סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליכ אדר ב תשע"ט13:13האם נשים רשאיות ללמוד גמרא? / ‏לינקוש
הפודקסט התורני הפופולרי בארה"ב, של המיליארדר ר' דוד ליכטנשטיין,
בפרק מרתק במיוחד על נושא לימוד גמרא לנשים ודיון סוער במיוחד על מחיקת נשים מהזמנות אירוע


כיכר השבת | י"ט באדר ב' תשעט 19:59 26.03.19

המיליארדר החרדי, הרב דוד ליכטנשטיין, בפודקסט התורני הפופולרי בארה"ב 'הדליינס' והפעם בנושא מורכב במיוחד - לימוד תורה לנשים, כמו גם העיסוק באתגרים של העולם המודרני לנשים היוצאות לשוק העבודה ורוצות לשמור על זהותן החרדית לצד התמודדות נכונה עם האתגרים הרוחניים והגשמיים שעומדים בפניהן.

נושא בוער במיוחד בו עוסק הרב ליכטנשטיין הוא מחיקת הנשים מההזמנות לשמחות בציבור החרדי כשהוא מביא הזמנות של גדולי הדור הקודם שכתבו את שמות נשותיהם. "על פי המודל הזה היו צריכים לקרוא למגילת אסתר - מגילת מרדכי ורעייתו", הוא אומר בסרקזם מושחז.

בפרק מתארחים הרבנית מרים קוסמן שכתבה ספר בנושא, הרב ארי ווסרמן שכתב ספר על ההתמודדות עם מקומות העבודה לנשים, הרבנית ואשת החינוך, ציפורה הלר מ'נווה ירושלים', הרב נתנאל פרל, מחנך בקהל חסידים ופנינה פוייפר שהקימה את 'תורה' - מקום לימוד גמרא לנשים בירושלים.

האורחת הראשונה היא הרבנית מרים קוסמן, המתגוררת בבני ברק. היא כתבה ארבע ספרים, ביניהם הספר "עיגול, חץ וספירלה – חקר המגדר ביהדות". היא עובדת עם 'נפש יהודי'- ארגון ששם לעצמו למטרה להגיע אל ישראלים באשר הם ולחבר אותם ליהדותם.

לשאלה האם נשים צריכות ללמוד גמרא, היא משיבה בפשטות, שאם אישה מוצאת בזה הנאה אין בזה בעיה וזה דבר חיובי. "אני לא מוכנה לקבל את ההגדרה שנשים לא מסוגלות ללמוד תורה. נשים הוכיחו שהן יכולות לעשות הכל, השאלה היחידה היא אם כדאי להן או לא", מסבירה קוסמן את עמדתה.

היא מתייחסת גם למאמר חז"ל, "נשים דעתן קלה" ואומרת כי אין הוכחה כי אכן מדובר על נושא לימוד התורה או על דברים אחרים. "הפירוש הפשוט הוא שהן יותר נוחות להתפתות. כלומר, מי שיותר פתוח לדברים אחרים ויותר גמיש יותר נכון להתפתות. גברים לעומת זאת יותר נוקשים ופחות פתוחים להסתגלות ושינויים".

היא מצטטת את דברי הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה, "מפני שרוב הנשים אין דעתם מכוונת להתלמד, אלא הן מוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן, אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפלות", ומסבירה כי בגלל שנשים לא מחויבות בתלמוד תורה אז הן לא לומדות באותה צורה כמו הגברים ומכך חששו של הרמב"ם.

לדבריה, של הרבנית קוסמן נושא לימוד הגמרא לנשים אינו מומלץ מסיבה אחרת לחלוטין. "לימוד הגמרא משנה את צורת ההסתכלות על העולם, הוא מלמד את הלומד ליצור חילוקים בין דברים ולהסתכל על הדברים בצורה אחרת וזה אולי לא הכיוון שנשים אמורות להיות מכוונות אליו על פי חז"ל".

"השאלה המרכזית היא האם אכן כדאי שנשים תקבלנה את צורת החשיבה של הגמרא ואז בעצם יהיה קול אחד ביהדות ולא את הקול הנפרד של בית יעקב – קולן המיוחד של הנשים בתוך היהדות", מוסיפה קוסמן.

הוא מוסיפה ומצטטת את דברי הרמב"ם, על כך שאין אהבת השם בלי דעת: "ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה".

"המטרה היא להגיע לעבוד את השם מאהבה, ואל זה הרמב"ם עצמו אומר שהדרך היא רק על ידי להרבות דעת וכן נשים יש להרבות דעתן לצורך אהבת השם", אומרת קוסמן.

לדבריה, השאלה האמיתית שצריכה לעלות לדיון, היא למה גברים לומדים גמרא. "בעיקרון זה דבר מאד ברור לנו – 'תלמוד תורה כנגד כולם', שזה הדבר הכי חשוב. אך מה בעצם גברים עושים כשהם לומדים גמרא? הם הרי לא לומדים כדי לדעת, אלא כדי ללמוד. נשים לא מסוגלות להבין את זה שלומדים ללא מטרה ישירה".

הוא מוסיפה ואומרת שהאדם הממוצע לא מבין את היגיון הלימוד לשם לימוד. "ההיגיון אומר שצריך ללמוד את דרך השם כדי להתחבר אליו ולא ללמוד סוגיות תלמודיות ואנו רואים גם שהגמרא לא תמיד נותנת לגברים את מה שהם צריכים כדי להישאר בדרך השם אך צאתם לעולם המעשה".

לסיכום היא אומרת, "נשים יכולות ללמוד גמרא אם הן רוצות, אבל זה לא הקול שהן צריכות לשאת בתוך עולם היהדות".

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר