סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ביצהי ע"אט ניסן תשע"ד22:01אי נמי – תירוצים משלימים או סותרים / ‏דוד כוכב
"אלא בית הלל אבית הלל קשיא! - אמר רבי יוחנן: מוחלפת השיטה. (אי נמי) [מסורת הש"ס: דילמא לא היא] עד כאן לא קאמרי בית הלל הכא אלא משום דאין בנין בכלים ואין סתירה בכלים, אבל התם – לא".

דרך הגמרא להשתמש בביטוי אי נמי כאשר התירוצים השונים כולם אמת ואינם חולקים זה על זה (דלא כמשמע בדעת הר"י פורת החולק על ר"י, בתוספות מסכת שבת דף כא ע"ב ד"ה דאי). לכן קיים קושי בגירסה שנמחקה במסורת הש"ס. בגרסות אחרות כלל לא גורסים את המשפט כולו.

כמו כן להלן בתחילת עמוד ב' אמרה הגמרא: "אבל ביום טוב אסור, דזימנין דמשתכחי שמנים כחושים, וכחושים שמנים, וקמטלטל מידי דלא חזי ליה. אי נמי זימנין דמשתכחי כלהו כחושים, ושביק להו, ואתי לאמנועי משמחת יום טוב".
ופירש רש"י: "אי נמי גרסינן. אי נמי זימנין דמשתכחי כלהו כחושין, וקא ממנע משמחת יום טוב - וכל זה על ידי שלא ברר אתמול דבריו, לפיכך סמך על שקר, לומר: אי אפשר שלא יהו שנים או שלשה טובים, ולמחר נמצאו כולם רעים, אבל כשאתה מזקיקו לברר - שוב אינו סומך אלא על אלו, בין היו שמנים או כחושין, ולדעת כן זמנן, ובא ונוטלן ולא ממנע".
יש משמעות בדברי רש"י שהגירסה היא "אי נמי", והפירוש הוא שתי האפשרויות תתכנה, בין שהשמנים יימצאו כחושים ובין שלא יימצאו כחושים כלל.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר