סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליח תמוז תש"ע16:43"שטיינזלץ לכתחילה" - מה דעתכם? / ‏לינקוש
באתר כיפה פורסמה הכתבה הבאה - מה דעתכם?

שטיינזלץ לכתחילה / מורדי מילר

לרגל סיום מפעל תרגום התלמוד מסביר הרב שטיינזלץ כיצד הצליח להכעיס את המורים, ומדוע אין שום סיבה ללמוד בגמרא רגילה

כשחיוך משועשע נסוך על פניו, ומקטורת תחובה בפיו, פונה הרב עדין שטיינזלץ בצעדים מהירים אל חדרו ב'מכון שטיינזלץ' בירושלים. על השולחן מוטלות שלוש חפיסות שוקולד מריר, ובמהלך השיחה ממלא הרב את מקטרתו פעם אחר פעם, שואף ופולט עשן מתוק, עשן אשר הפך זה מכבר, על פי תלמידיו, לסימן מובהק שהרב באזור.

הרב עדין שטיינזלץ, או בשמו המלא אשר נוסף לו בהמלצת הרבי מליובאויטש 'אבן ישראל', כשמו כן הוא: עדין. עדין אך גם תובעני. עדינותו של הרב לא מנעה ממנו לזקוף לזכותו במהלך 73 שנותיו את הקמת ארגון שפע החולש על מוסדות חינוך ואקדמיה בארץ ובחו"ל, כתיבת עשרות ספרי יהדות בשפות שונות, קבלת פרס ישראל, וכמובן מפעל תרגום הש"ס המכונה בפי כל: גמרות שטיינזלץ. מפעל אשר הגיע בתקופה האחרונה, כעבור למעלה מארבעים שנה, לידי גמר.

לא מוצא שום סיבה ללמוד בגמרא רגילה

לדברי הרב שטיינזלץ מטרתו של מפעל ביאור הגמרא הוא להפוך את הגמרא לנגישה עבור הציבור. כך במקום להקדיש מאמץ בניסיון לפסק ולהבין את הכתוב, ינותבו הכוחות לברור משמעותו העמוקה של הטקסט. "אני לא מוצא שום סיבה ללמוד בגמרא רגילה" פוסק בנחרצות הרב. "כמו שאין עניין ללמוד בגמרא כתב יד. לטקסט לא מפוסק אין קדושה מצד עצמו" מסביר הרב מדוע לדעתו שבירת השיניים על טקסט ארמי הינה תהליך מיותר.

הרב עצמו לא מתרגש מהביקורת שהוטחה בו במחנה החרדי לפיה תרגום הגמרא לשפת ההמון תוזיל בסופו של דבר את ערכה של הגמרא. "יכול להיות שהיו יהודים שאמרו שרש"י מקלקל את הלימוד כי זה נעשה פשוט מדי. האם רש"י הוזיל את הלימוד? לא. הוא נתן ללימוד קידום עצום. במקום לפרש מילה במשך חצי שעה, רש"י מסביר אותה. רש"י הניח שלאנשים היה יותר ידע ממה שיש להם כיום" אומר הרב, הרואה בפירושו מעין המשך לפירושו של רש"י.

במהלך השיחה עימו אני מסרב להרפות וממשיך להקשות, מדוע להותיר את הנוסח הארמי ולא לקרוא ישירות מתוך גמרא בעברית? "אני גם לא רוצה לומר קדיש בעברית" מסביר הרב, "יש לנו את הטקסט המקורי שהוא בארמית. בן אדם הגון לא משנה או מתרגם את הטקסט. אני משמר את הארמית בדיוק".

לקחתי למורים את העבודה

"צר לי שלא עשו בגמרות שלי שימוש יותר מושכל" אומר הרב ומיד מבאר "אני מצטער שמשתמשים בהם אך מחביאים אותם מתחת לשולחן. בהרבה מקומות יש גמרות מתחת לשולחן". מבחינתו דוקא בישיבות היה ראוי ללמוד עם פירוש שטיינזלץ דבר שיאפשר להעמיק את הדיון בתכנים עצמם. לדבריו העובדה שבישיבת "מקור חיים", בה הוא משמש כנשיא הישיבה, לא משתמשים בגמרות שטיינזלץ היא אכן עובדה מצערת, אך לא כזו ש"שווה לעשות עליה מלחמה".

לטענת הרב שטיינזלץ אחת הסיבות לכך שהשימוש בגמרות המתורגמות הפכו לדבר של בדיעבד, היא לא אחרת מאשר המורים לגמרא. "חלק גדול מלימוד הגמרא בישיבה התיכונית הוא תרגילי התעמלות טכנית. כשכתבתי את הפירוש לגמרא ידעתי שהמורים לא יהיו מרוצים מכך. לקחתי מהם את רוב עיסוקם ואמרתי: זה לא צריך להיות העיסוק שלכם. זה כמו שבצבא המפקד יעסוק בגרביים ובנעליים של החיילים. התפקיד הוא שהחיילים יהיו חיילים. ודאי שנעליים וגרביים זה חשוב, אך זו לא עיקר העבודה. המורה צריך לשאול את תלמידיו: אילו רעיונות אפשר להעלות מהגמרא? מהם המסקנות? הוא צריך לגרום להם ללמוד".

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר