סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליח אב תשע"ב08:44רעיון לשיפור בלימוד הדף היומי / ‏דרייפוס
בע"ה מנחם אב התשע"ב
למסיימי הדף היומי - לקראת המחזור הי"ג
בימים אלה אנחנו מסיימים את הש"ס בלימוד הדף היומי. במשך כ – 7 שנים גרנו (בכל יום לזמן מה) בבית "הדף היומי" ולמדנו בו את תורה, שהיא חיינו ואורך ימינו.
כמשל הבית, שאדם שוקל אחרי תקופת מגורים ממושכת – למרות שטוב לו בביתו והוא אוהב אותו – לעשות בו שיפוצים או להוסיף קומה, על מנת לשפר את תנאי המגורים שלו, כן לגבי "בית הדף היומי". ימים אלה, לקראת המחזור החדש הבעל"ט, הם הזדמנות, לא רק לשמוח על שזכינו להשלים את הש"ס, אלא גם לחשוב על דרכים לשפר את הלימוד במחזור הבא, לקיים בנו "ילכו מחיל אל חיל, ובכך לזכות ש"ייראה אלוקים בציון".
בצד המעלות הרבות, שיש ללימוד הדף היומי, יש גם כמה דברים, שמסגרת הלימוד המקובלת אינה יכולה לספק בדרך כלל: (א) חזרה על הלימוד; (ב) הרחבות של הלימוד; (ג) רוב הלומדים אינם פעילים בלימוד אלא בעיקר מקשיבים ל"מלמד". אני מבקש להציע בפני קהל הלומדים רעיון, שהוא – במשל הבית – בגדר "תוספת קומה" מבלי לשנות מאומה ב"בית הדף היומי" הקיים. לכן כולנו נמשיך ביחד לגור ולהשתמש ב"קומת הקרקע" של הבית; יחד עם זאת יהיו כאלה, שיבנו קומה נוספת על פי רצונם ותקציבם ( תקציב = זמן).
וזו ההצעה ל"קומה הנוספת":
• במקביל לדף היומי נלמד את הרי"ף, וזאת בפיגור של שבוע אחד, דהיינו בכל יום א' נתחיל ללמוד רי"ף על הדף היומי של יום א' שבוע לפני כן; נמשיך לימוד זה במהלך השבוע במגמה להשלים את מה שנלמד שבוע קודם לכן בדף היומי, וכן בכל שבוע.
• אם יישאר זמן (וזה תלוי בהיקף הרי"ף על אותם הדפים ובזמן שנוכל להקדיש ללימוד נוסף זה), נלמד גם סוגיות נבחרות של תר"י, ר"ן, נימוקי יוסף (בהתאם למסכת) שבצד הרי"ף.
• צפוי, שהקבוצות, שילמדו ב"קומה הנוספת", תהיינה קטנות. דבר זה, בצירוף לעובדה, שהרי למדנו את אותו נושא שבוע קודם לכן בגמרא, יאפשר, שכל או רוב חברי הקבוצה יוכלו לשמש בתורנות כ"מלמד פעיל".
הרי יש כאן תרומה לשלושת הנושאים: חזרה, הרחבה, לימוד פעיל !

ושוב כמשל הרחבת הבית, שעל פי הצרכים והתקציב אפשר לבנות את הקומה הנוספת על פני כל שטחה של קומת הקרקע או רק על חלק ממנה, כן הלימוד הנוסף אינו חייב להיות יומי וגם זמן הלימוד כל פעם יכול להיות קצר יחסית, הכול על פי התקציב ( = זמן) של חברי הקבוצה.
מחסור הזמן הוא המחסום העיקרי בפני מסגרת הלימוד הנוספת. בפרט, שלעיתים יש לאדם כבר אי אלו מסגרות לימוד חוץ מלימוד הדף היומי. אני מאמין, שללימוד המוצע יש ערך סגולי בפני עצמו וגם יתרום לחיזוק ערכו של הדף היומי, בו אנחנו משקיעים זמן רב. לכן שווה המאמץ למצוא לו זמן, ואפילו אם זה רק מעט.

הרעיון של לימוד הרי"ף, העלה כבר מרן הראי"ה קוק, אם כי לא בהקשר של הדף היומי, אלא כדרך "לדעת את הסכום הכללי של כל ההלכות, לפי הקירוב היותר גדול למקורן בש"ס" (אורות התורה פ"ט, סעיף ג').
יהי רצון, שנזכה לצעד בדרך זו, שסלל כבר מרן הראי"ה קוק, ללכת "מחיל אל חיל" ולחזק בכך את אור התורה!

אשמח לקבל תגובות!

נתן דרייפוס, בית אל

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר