סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

נידהמז ע"איט תמוז תשע"ב14:42דברי המדרשים / ‏דוד כוכב
נאמר אכן בילקוט שמעוני פרשת חיי שרה רמז קב:

ויצא יצחק [כ"ד, ס"ג] להתפלל תפלת מנחת הערב, אמר אברהם ליצחק העבד הזה [כ"ד, ס"ה] חשוד על כל עבירות שבתורה ומרמה בידו שנאמר כנען בידו מאזני מרמה הבא הנערה האהלה והוצא בתוליה באצבע אם טהורה היא בבתוליה הרי היא ראויה לך וכך עשה והראה אותן לאברהם ואח"כ לקחה לאשה, ובשביל שגמל אליעזר חסד ליצחק הוציאו לחירות ונתן לו הקדוש ברוך הוא שכרו בעולם הזה והעמידו למלך והוא עוג מלך הבשן.


אבל מיד בהמשך שם מובא מדרש אחר החולק:

ותפול מעל הגמל [כ"ד, ס"ד] לפי שראתה ברוח הקדש שעתיד לצאת ממנו עשו הרשע נזדעזעה ונעשית מוכת עץ ויצא ממנה דם בתולים מיד אמר הקדוש ברוך הוא לגבריאל רד ושמור את הדם שלא יסריח ולא יהיה בו מום בא יצחק עליה ולא מצא לה בתולים חשדה מאליעזר אמר לה בתולותיך היכן הן אמרה לו כשנפלתי מן הגמל נעשיתי מוכת עץ אמר לה שקר את מדברת אלא אליעזר פגע בך ונשבעה לו שלא נגע בה הלכו ומצאו העץ צבוע דם מיד ידע יצחק שהיא טהורה אמר הקדוש ברוך הוא מה אעשה לעבד הזה שהיה חשוד אמר למלאכי השרת הכניסוהו חי בגן עדן הוא אליעזר בן נמרוד והוא תמיה גדולה יצחק יצא מגן עדן חי ואליעזר נכנס לגן עדן חי.

וכן במדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת חיי שרה פרק כד סימן סז:

ויש אומרים שלא מצאה בתולה שחשד באילעזר /באליעזר/, אמרה רבקה חלילה שלא שכב עמי אליעזר, אבל מפני הנפילה שנפלתי אבדתי בתולתי, ונקום ונלך למקום ההוא שנפלתי, ואולי יעשה ה' נס ותמצא שם דם בתולים, וכן עשו, הלכו ומצאו הדם על עץ אחד, והיתה מוכת עץ, והדם היה גבריאל שומרו שלא יאכל ממנו לא עוף ולא חיה, ולפי שחשד לאליעזר על חנם, והוא עשה שליחות אברהם באמונה, זכה {אליעזר} שיכנס לגן עדן חי.

ובספרי הליקוטים לדברי הגר"א הביאו את דבריו מספר שמועות טובות לרח"א דייטשמן מו"צ בסורוקא:

איתא במדרש (ילקוט סי' קט, ועי' ס' כלבו הל' כיסוי הדם), שכשראתה רבקה את יצחק נפלה מעל הגמל ונשרו בתוליה וכו'.
ונראה דזה מרומז בפסוק "את כל הדברים אשר עשה". כי הוא ראשי תיבות אל תתמה כי לא היה דם בתולים, ראתה ירדה מיד אבדה שם, ראה עופות שומרים הדם, וכדאיתא במדרש הנ"ל הובא במפרשים, ועיין באוה"ח.


וראה עוד במשך חכמה בראשית פרק כד פסוק סז.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר