סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליי אייר תשע"א22:03שיטת הסימנים של הרב יהושע מרדכי שמידט / ‏לינקוש
כולנו זוכים לומר בכל בוקר את ברכות התורה, ומתפללים שנזכה אנו וילדינו לערבות ומתיקות בתורה, שנזכה להתחבר ולהבין את התורה.

אלא, שהמציאות מוכיחה כי בני נוער רבים טוענים כי הם אינם מתחברים ללימוד הגמרא. אחרים כן לומדים גמרא, רק שלאחר תקופה של לימוד טוענים שאינם זוכרים רעיונות הכתובים בגמרא. דבר זה הגורם להם אכזבה, ומשום שאינם זוכרים אזי הם פחות מתחברים, ולכן מרגישים ניתוק מלימוד הגמרא ושואלים את עצמם מה יוצא לי מהלימוד, ובוודאי שאינם חיים על פי חז"ל בהלכה ובאגדה. כתוצאה מכך הם גם מאבדים את שמחת הלימוד שהיא אחת ממ"ח קנייני התורה, שעל ידי השמחה הדברים ניתפסים ולא חלילה להיפך.


מ"ח = מלך חתיך

מי לא מכיר את דבריו של רבי יהודה מההגדה של פסח שהיה נותן בהם סימנים: דצ"ך, עד"ש, באח"ב. על ידי הסימנים קל יותר לזכור את עשרת המכות, וגם את סדר המכות לפי הסדר בו הן ניתנו.

באופן דומה, "שיטת הסימנים" באה כדי לנסות ולתת מענה לאלו הרוצים להתחבר לגמרא ולחבר את הרחוקים. הסימן מעורר את האדם ומוציא את האדם משלוותו וע"י כך נותן חיות בלימוד לאדם, כמו שאנו מוצאים בחז"ל (עירובין נ"ד:) "אמר רב חסדא אין התורה נקנית אלא בסימנין שנאמר שימה בפיהם אל תקרי שימה אלא סימנה".

גם המהר"ל בספרו "נתיבות עולם" כותב "כי צריך האדם להניח סימנים בתורתו ועל ידי זה התורה נתקיימת בידו כי אז נרשם העניין שלמד מכח הזוכר בשביל הסימן וזוכרו". החיפוש אחר הסימן, כמו גם הסימן עצמו, מעורר את כח הזוכר. ואם הסימן טוב, האדם יזכור את הגמרא והדבר יגרום לו סיפוק וע"י כך גם יש סיכוי שירצה להתחבר.

הרעיון המרכזי של "שיטת הסימנים" הוא למצוא לכל דף בגמרא סימן שהוא יהיה תזכורת למה שכתוב בדף, וכדי שיהיה קל לזכור באיזה דף הנושא אזי האות הראשונה של הסימן תהיה זהה למספר הדף במסכת.

נביא לכך מספר דוגמאות:

הגמרא במסכת ברכות דף מ"ח מביאה כי השואבות האריכו בדיבור עם שאול, "וכל כך למה"? עונה הגמרא: "לפי שהנשים דברניות הן, ושמואל אמר כדי להסתכל ביופיו של שאול דכתיב 'משכמו ומעלה גבוה מכל העם', ורבי יוחנן אמר לפי שאין מלכות אחת נוגעת בחברתה כמלא הנימה".

איך אפשר לזכור את הגמרא הזו? בכמה דרכים:

"נשים דברניות" - חברות מפטפטות - האות מ' מתאימה למפטפטות (דברניות) והאות ח' מתאימה לחברות (נשים).

"להנות מיופיו" - מלך חתיך - האות מ' מתאימה למלך והאות ח' מתאימה לחתיך.

"אין מלכות" - מלך חדש - האות מ' מתאימה למלך (מלכות) והאות ח' מתאימה לחדש (אינה נוגעת בחברתה).

מה עשינו? לקחנו גמרא, וניסינו לפי הנושא שעליו מדברת הגמרא למצוא סימנים שמתקשרים לדף מ"ח.

להמשך הכתבה - לחץ כאן.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר