סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סוכהז ע"איא אדר א תשע"ד21:19תגובת פרו' אבינועם כהן / ‏הראל
פניתי לפרו' אבינועם כהן וביקשתי שיחווה דעתו על ההוכחות שכתבת בתגובה להודעה שמעליך.

וזה מה שכתב לי:

הראל, שלום

כריתות יז מסופק, כי בכתבי היד הוא רבה.

אבל במו"ק אכן אביי מקשה לרבא. אמנם רבא האריך ימים אחריו 14 שנה, ואביי נבחר לראשות הישיבה בעדיפות על רבא, אך זה יכול להיות כיון שגבר בחריפותו על מתחריו כמסופר בהוריות יד ע"א, ואולי בעיקר משום שהיה בן המקום מילדותו (פומבדיתא) ורבא היה ממחוזא, שם למד לפני רב נחמן.

אבל בעיקר יש לקחת בחשבון ששניהם למדו בצעירותם זה עם זה אצל רב יוסף (רבא: "בדק לן רב יוסף"), ואין ספק שיחסים אלו מצעירותם הביאום להקשות זה על זה והורגלו בדבר כבר מעת בוא רבא לפומבדיתא, והתעלמו מהגיל, גם אם היה פער שנים כלשהו ביניהם. אכן נראה שראיה לדבר מדברי רבא המפורשים: "כי אתאי לפומבדיתא, אקפן נחמני (=אביי) שמעתתא ומתניתא..."

ולע"ד כך ניתן לבאר את קושיות רמי בר חמא לרבא (יבמות ח ע"ב, גיטין עט ע"א [בשני כי"י בטעות: לרבינא] אף שהיה צעיר ממנו שהרי שניהם למדו בצעירותם לפני רב חסדא ב"ב יב ע"ב), שהפך ברבות הזמן להיות חותנם, בזה אחר זה. וכך הורגלו להקשות זה לזה בהתעלם מגילם.

כל טוב

אבינועם


ולאחר מכן:

ושכחתי: לענין "איתיביה" לעומת "בעא מיניה"

כפי שאכן שיערת, יש הבדל ביניהם לגבי יחסי הכפיפות, ש"בעא מיניה" משקף יחסי כפיפות יותר מאשר "איתיביה", ולכן מה שמצאנו ביחסי אביי עם רבא ורמי בר חמא עם רבא אינו אלא באשר ל"איתיביה" ולא ל"בעא מיניה".

ועוד: תמצא במקורות איתיביה ריש לקיש לר' יוחנן, וזה אינו מפתיע, אך נמצא גם ההיפך פעמים רבות. ריש לקיש היה מבוגר כאשר חזר בתשובה, והפך לגיסו של ר' יוחנן. הוא קיבל מעמד של תלמיד חבר מובהק, ונפטר רק שנה לפני ר' יוחנן (סדר תנאים ואמוראים ואיגרת רב שרירא גאון) ובתיאום עם האמור בב"מ פד ע"א.


ולאחר מכן:

אני לא בטוח שניסוח דבריי מבהיר את אשר רציתי לומר. ובכן: "איתיביה" – יכול להיות (וכך בד"כ) מן הצעיר לקשיש או מן התלמיד לרבו.

בעא מיניה – כנ"ל. ועוד: בשניהם זה לא ייתכן מן הקשיש לצעיר ממנו. ההבדל: איתיביה יכול להיות גם בין עמיתים, ובעא מיניה - לא. לא זכורים לי כרגע חריגים לכללים אלו (למעט אלו שהערתי עליהם וניסיתי לנמקם, בספרי על רבינא, עמ' 101). אך ייתכן שבעלי הכללים יעירו על חריגים שמצאו, אבל אז צריך לבדוק בעדי הנוסח אם אכן הם סמכו בשאלותיהם על הגירסה הנכונה של השמות
.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר