סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןקד ע"איב תמוז תשע"ג09:11ורק ארמוז, כי טעות חוזרת היא אצלך ברש"י / ‏Almuaddib
כאשר רש"י מסביר מלה, ואז מאריך בהוכחות שזהו פירושה, דע כי הסיבה לכך היא שיש פירושים אחרים, וכי הפירוש הזה אינו כה פשוט.

הפועל "לבזוק", משמש בלשון חכמים לפיזור מלח, או לפיזור מהיר של משהו אחר. מצאנו בתוספתא דעוקצין כי "בוזקין יין בטומאה", וכן במדרש על רוחו של האדם ש"היא נבזקת באחד מאבריו".

ואין צורך לומר, כי כאשר מדברים על בזיקה של יין או של הנשמה - אין שום פעולה של כתיתה שם.

אלא שרש"י הולך כאן אחרי דברי רבי יצחק, כפי שהלך בפירושו לשמואל. כתיב "ויפקדם בבזק", והשורש בז"ק בארמית - יש לו משמעות של שבירה-כתיתה, ולכן מכאן דרש רבי יצחק שויפקדם בבזק - משמעותו שפקדם באמצעות בזקים, כי אסור למנות את בני ישראל.

"וישמע שאול את העם, ויפקדם בטלאים
אמר רב יצחק:
אסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה, שנאמר: ויפקדם בבזק.

מתקיף לה רב אשי:
ממאי דבזק מידי, דמיבזק הוא דילמא שמא דאתרא הוא, דכתיב: וימצאו את אדוני בזק בבזק?
אלא מהכא: וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים.
"



על סתירות פנימיות בדבריך, ועל שאר מיני טעויות, מה שהלב חושק הזמן עושק.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר