סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

מנחותמג ע"ביח ניסן תשע"א03:42בענייני וראיתם וזכרתם / ‏המכריע
א. ראה ציצית וזכור כלאים. מה הקשר? אולי הכוונה להזכיר את הסמוכין שמתיר כלאים בציצית, ושמזה נלמד שעשה דוחה לא תעשה, שזה מלמד על חומרת קיום עשין שבתורה בכלל. ואולי בכלל הכוונה כי שתיהן מצוות שבבגד. ואולי מפני שכלאים חוק, ובקבלת מצוות חוקיות מונח קבלת עול מצוות בשלימות, שמקבל אף את מה שלא מבין בשכלו.

ב. כל הזריז במצווה זו זוכה ומקבל פני שכינה. ידוע הסיפור על הגר"א שבכה כמה רגעים לפני פטירתו ואמר כמה קשה להיפרד מעולם שכזה שבעד כמה קופיקות אפשר לרכוש מצוה שמקבלים עבורה פני שכינה.

אגב מו"ר ג"ר שמואל רוזובסקי לפני פטירתו סיפר זאת ואמר שהמסר של הסיפור, שבדרך כלל אדם זקן קרוב למותו כבר נחלש אצלו רצון החיים ולא קשה לו למות, ומדוע אם כן בכה הגר"א בכזו היאחזות בחיים. אלא היא הנותנת. אדם שחיבורו לחיים הוא בגלל הגשמיות, וזה כבר נחלש, הולך ממנו יצר החיים החזק. אבל כשהחיבור לחיים הוא מצד הרוחניות, זה ניתן לקיים במלוא עוזו עד הרגע האחרון, ואז לא נחלש כלל הרצון לחיות.

זה מזכיר לי עוד סיפור. היה בישיבת אור ישראל לצעירים בפ"ת זקן אחד שהיה נורא חשוב לו לקבל "שלישי", והבחורים בכוונה מנעו זאת ממנו מדי פעם ולעגו לכך מדוע זה כל כך איכפת לו. אמר להם ראש הישיבה הרב ניימן זצ"ל אסביר לכם מה קורה אצלו. אם יקחו לכם בבת אחת את האוכל והשתיה והמוזיקה וכו' וכו' תבינו כמה זה קשה. הזקן כבר לא מחובר לכלום כמעט (ראה ערך ברזילי הגלעדי). כל הנאתו היא הכבוד. אם אתם רוצים להבין מה עובר עליו כשאתם נוטלים זאת ממנו, דמיינו שלוקחים לכם את הכל...

ג. למנצח על השמינית על מילה שניתנה בשמיני. בדרך דרוש אפשר להוסיף על המצוה השמינית חוץ מהשבע שכבר הלל עליהן.

ד. תכלת דומה לים וכו'.אם אדם יעמוד ליד הים ויסתכל גם יגיע לאותה תוצאה כמו הציצית? שמעתי מהרב קרליץ שליט"א שכל הסגולה הזו מועילה רק יחד עם קיום המצוה שבזה. והביא לכך מקורות יפים שאכמ"ל בהם. וזה סוד פסח מצה ומרור. הבטה במצה ומרור בשאר ימות השנה לא תפעל הרבה. רק יחד עם מצות אכילתן בליל הסדר זה עובד.

ה. מאה ברכות. בשבת ויו"ט ישלים במיני מגדים. בפוסקים מוסיפים שבשעת הדחק יקשיב בבית הכנסת לברכות העולה לתורה וישלים בכך.

הפוסקים עושים חשבון שחסר עשרים. כי כל תפילת חול 19 ברכות לעומת שבת 7. אם כן חסר 12 לתפילה כפול 3, 36. נוסף 7 של מוסף, סעודה נוספת שבה 6 ברכות (ענט"י המוציא וד' של ברכת המזון), ג' בקידוש הלילה והיום.

עוד כתוב בספרים שאדם יעורר עצמו שכל ברכה ערכה י' זהובים ויכול להרויח ביום ערך אלף זהובים אם יקפיד על הברכות.

ישנה על כך אימרה של הרבי ר' שמעלקא מניקלשבורג על הפסוק שנקרא בשבת הקרובה בסוף שיר השירים.
האלף לך שלמה - ביום רגיל שאתה משלים כל המאה ברכות שערכן אלף זהובים (לפי 10 זהוב לברכה כנ"ל, כדאי' בפ' החובל ועוד),
ומאתיים לנוטרים - חסר מאתיים לנוטרי שבת ויו"ט, כמו שהחשיבו הפוסקים שחסר עשרים ברכות.
את פריו - תשלים על ידי פירות.
חברים מקשיבים לקולך השמיעני - אם עדיין חסר לך תשלים על ידי הקשבה לקול המשמיע את ברכות התורה. ודפח"ח.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר