סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

מנחותיז ע"אכד אדר ב תשע"א14:47פשטה מחשבה בכולה? / ‏מתפעל
"הקטיר קומץ להקטיר לבונה לאכול שירים למחר פגול. וכו' אמר רב אדא בר אהבה: לעולם קסבר אין הקטרה מפגלת הקטרה, ואין מפגלין בחצי מתיר, ושאני הכא דפשטא ליה מחשבה בכולה".

רש"י: "דפשטא לה מחשבה בכולה מנחה. ואע''ג דלא מפגל בחדא מינייהו השתא דחשיב בתרוייהו מפגלא":

אם כן מדובר כאן שהאיש חישב בשעת הקטרת הקומץ 2 דברים.
א: להקטיר את הלבונה למחר.
ב: לאכול שיריים למחר.

ובעצם אילו היה חושב רק מחשבה אחת מבין המחשבות הללו, לא היה מפגל.
מחשבה א' לא מפגלת כי אין הקטרה מפגלת הקטרה.
מחשבה ב' לא מפגלת כי אין מפגלין בחצי מתיר.
אז מדוע כשיש 2 מחשבות שלא מועילות פתאום זה כן עובד?
התשובה: פשטא מחשבה בכולה. מכיוון שחשב בשניהם, זה כן מפגל.

הפכתי והפכתי בדבר ולא הבנתי את דברי הגמרא האלו.
מה הקשר בין המחשבה הראשונה שלא מתחילה ולבין המחשבה השניה שלא מתחילה ומה זה עוזר שחשב את שניהם? אפס ועוד אפס שווה אפס.
זה כמו שנגיד למשל שיש לשון מסויימת שלא ניתן לקדש בה את האשה.
ויש עוד לשון שלא מועילה. אמנם אם יאמר את ב' הלשונות יחד, אז תתקדש? מדוע?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר