סקר
המסכתות הקצרות שבסדר מועד





 

פורום פורטל הדף היומי

מנחותב ע"אז אדר ב תשע"א11:40כשרים אבל לא עלו לבעלים לשם חובה / ‏מתפעל
הסתפקתי בדין זה, והספק נכון גם למשנה הראשונה בזבחים,
בקרבנות הללו שעשאם שלא לשמה באופן שהדין כשרים ולא עלו לבעלים לשם חובה,
האם עדיין נשאר הדין של "כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים" ?
אמנם עיקר הכפרה או הריצוי בעולה ובשלמים זה בזריקת הדם של הקרבן שאם הכל נעשה בכשרות, עלה לבעלים לשם חובה, אבל בהמשך יש איזו שהיא תוספת כפרה באכילת הכהנים. זכות כלשהיא עבור הבעלים.
הזכות הזו, האם היא נשארת אף שעצם הקרבן לא עלה לשם חובה?

אמנם היה ניתן להקצין ולומר שלא עלו לבעלים לשם חובה, זה אומר שבעצם אין לנו כאן בעלים כלל. זה כבר לא שייך אליו כלל כי הקרבן לא נעשה לשמה. אך לפי זה מה יהיה הדין בקרבן שלמים ששחטו לשם עולה למשל, כשר ולא עלו לבעלים לשם חובה, וממשיכים לעשותו לשם שלמים. וויש לו כל דיני שלמים. האם נאמר שהבעלים לא יקבלו את הבשר כי זה כבר לא שלהם שהרי הם צריכים להביא אחר במקומו?
זה לא מסתבר כלל.

השאלה אם אכילת כהנים מכפרת עבור הבעלים, צריך למצוא לזה נפקא מינא מעשית.
אולי שייך לומר באופן שהבעלים רואה שכבר מאוחר ואף כהן לא אכל את הבשר של קרבנו, ויכול להזעיק כהן בבית אב שיאכל עבורו, אם יש לו ענין לטרוח ולהביא כהן שיאכל את זה בכדי שתהיה לו כפרה שהרי במילא צריך להביא קרבן אחר וזה לא עלה לו לשם חובה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר