סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתקמ ע"בד אב תש"פ21:46עצות רב חסדא במילי דעלמא / ‏איתיאל
אצלנו רב חסדא נותן סדרה של עצות ב"מילי דעלמא" (לת"ח עני, לבנותיו בענייני צניעות).

מעניין שרב חסדא נודע בנתינת עצות כאלה בשיעוריו וראה את תפקידו לא רק ללמד תורה, אלא גם "דרך ארץ".

לעיל בדף פב. למדנו:

אֲמַר לֵיהּ רַב הוּנָא לְרַבָּה בְּרֵיהּ: מַאי טַעְמָא לָא שְׁכִיחַתְּ קַמֵּיהּ דְּרַב חִסְדָּא, דִּמְחַדְּדָן שְׁמַעְתָּתֵיהּ?
אֲמַר לֵיהּ: מַאי אֵיזִיל לְגַבֵּיהּ?! דְּכִי אָזֵילְנָא לְגַבֵּיהּ מוֹתִיב לִי בְּמִילֵּי דְעָלְמָא.
אָמַר לִי: מַאן דְּעָיֵיל לְבֵית הַכִּסֵּא לָא לִיתֵּיב בְּהֶדְיָא וְלָא לִיטְרַח טְפֵי, דְּהַאי כַּרְכַּשְׁתָּא אַתְּלָת שִׁינֵּי יָתֵיב. דִילְמָא מִשְׁתַּמְטִי שִׁינֵּי דְכַרְכַּשְׁתָּא וְאָתֵי לִידֵי סַכָּנָה.
אֲמַר לֵיהּ: הוּא עָסֵיק בְּחַיֵּי דִּבְרִיָּיתָא, וְאַתְּ אָמְרַתְּ 'בְּמִילֵּי דְעָלְמָא'? כׇּל שֶׁכֵּן זִיל לְגַבֵּיהּ!

***

נָקֵיט מַרְגָּנִיתָא בַּחֲדָא יְדֵיהּ וְכוּרָא בַּחֲדָא יְדֵיהּ.
מַרְגָּנִיתָא אַחְוִי לְהוּ וְכוּרָא לָא אַחְוִי לְהוּ עַד דְּמִיצְטַעֲרָן, וַהֲדַר אַחְוִי לְהוּ.

רש"י מסביר שזה עצה אחרת, בענייני חשק תשמיש (וגורס "אחוויין").
ויוצא שדיבר במשלים מופלגים (מתחבר לעניין דברי הרמב"ם שאין שמות בלשון הקודש לאברי הבעילה. אע"פ שבשיר השירים יש שמות לחזה האישה, וכאן משל ב"כורא". עיין רש"י איך להסביר, וקצ"ע.

אך הר"ח גורס "בזרא" - היינו אבן סתם, לעומת "מרגניתא" אבן יקרה.

את האבן היקרה הראה להם מיד, ואת השנייה הסתיר עד שהצטערו (=הסתקרנו מאוד) ואז הראה להם שאין שם כלום.
כלשון הר"ח: ומפני שהסתירה מהן - נתייקרה בעיניהן, ופייסוהו להראותה להן (ומיושב עם הגירסה לפנינו: אחווי להו).

ולדבריו יוצא שזה סיכום והמחשה לדבריו הקודמים, שעניינן שהאישה תשמור על צניעות והסתרה גם כלפי בעלה:
תִּיהְוְיָין צְנִיעָן בְּאַפֵּי גַּבְרַיְיכוּ.
לָא תֵּיכְלוּן נַהֲמָא בְּאַפֵּי גַבְרַיְיכוּ.
לָא תֵּיכְלוּן יַרְקָא בְּלֵילְיָא.
לָא תֵּיכְלוּן תַּמְרֵי בְּלֵילְיָא.
וְלָא תִּשְׁתּוֹן שִׁיכְרָא בְּלֵילְיָא.
וְלָא תִּיפְּנוֹן הֵיכָא דְּמִפְּנוּ גַּבְרַיְיכוּ.
וְכִי קָא קָארֵי אִינִישׁ אַבָּבָא לָא תֵּימְרוּן "מַנּוּ", אֶלָּא "מַנִּי".

והמשיל להם במוחש, שגם דבר יקר כמרגלית, אם הוא חשוף וגלוי - הוא יוצר פחות עניין.

אבל אפילו דבר פשוט כמו אבן רגילה, אם מסתירים ומצניעים אותה - היא יוצרת חשק ועניין.

כך כשהאישה בצניעות כלפי בעלה - הוא יותר חושק בה. מה שאין כן כשהיא חשופה לפניו - גם אם היתה יפה כמרגלית, הבעל מתרגל ומאבד עניין.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר