סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

זבחיםקו ע"בכ אדר א תשע"א23:30מדוע לא נילמד לאו לפסח ומילה מק"ו? / ‏שלמה שטרסברג
"הא דתנן פסח ומילה מצוות עשה תתי בק"ו ממותיר
מה מותיר שלא ענש הזהיר פסח ומילה שענש אינו דין שהזהיר?"

והדחייה הייתה "מה למותיר שכן אין לו תקנה תאמר בפסח שיש לו תקנה"

שאלו התוס' ד"ה תיתי בק"ו מדוע לא שאלו מגזל וגניבה שגם בהם יש לאו ואין כרת וענו שבהם יש מעשה ולכן תמיד יכלו לדחות מה להנך שיש בהם מעשה

ולכאורה יש הרבה לאווים נוספים שאין בהם מעשה ואין בהם כרת כמו "לא תלך רכיל בעמך" (למנ"ד שעקימת פיו לא חשיב מעשה) או " לא תעמוד על דם רעיך" ועוד, ויכלו ללמוד ק"ו מהם וא"כ מדוע שאלה הגמרא דווקא ממותיר?

מעבר לזה הרי בלאוים כמו "לא תעמוד על דם רעך" או "לא תוכל להתעלם" יכול לתקן את אשר קילקל אם ימהר ויציל או יחזור וירים את האבדה ויפסיק להתעלם וא"כ זה דומה לפסח ומילה שיש בהם תקנה לאחר זמן ומדוע לא נילמד באמת מהם בק"ו על פסח ומילה?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר