סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתנה ע"או אייר תש"פ10:38בחלון להעמיק לגבי המאמר / ‏עלי
של הרב ירון בן דוד כתב בין השאר בסעיף 3
תלמוד בבלי סנהדרין ד, ב
"לטטפת" "לטטפת" "לטוטפות" - הרי כאן ארבע, דברי רבי ישמעאל. רבי עקיבא אומר: אינו צריך, טט בכתפי - שתים, פת באפריקי - שתים.
רש"י: בפרשת שמע ובפרשת כי יביאך כתיב לטטפת חסר וי"ו, אבל בפרשת והיה אם שמוע כתיב לטוטפות מלא, הרי כאן ארבע בתים לתפילין של ראש, אבל של יד אינה אלא אחת.
ואולם, גם כאן המעיין בפסוקים יראה שבכל ההופעות המלה 'טוטפות' אינה מופיעה עם הוא"ו השניה, ואם נאמר שהכוונה לוא"ו הראשונה, הרי שגם בפרשת 'והיה כי יביאך' וגם בפרשת 'והיה אם שמוע' זה מופיע אותו דבר ( עם ואו ראשונה )
וכמובן שהדברים אינם מדוייקים : הרי כאן ציטוט שלושת הפסוקים בהם מופיעה המילה:
שמות פרק יג, טז. והיה לאות על ידכה ולטוטפת בין עיניך כי בחזק יד הוציאנו ה' ממצרים:
דברים פרק יא, יח. ושמתם את דברי אלה על לבבכם ועל נפשכם וקשרתם אתם לאות על ידכם והיו לטוטפת בין עיניכם:
דברים פרק ו, ח. וקשרתם לאות על ידך והיו לטטפת בין עיניך:
נראה שהתהפכו הדברים בגמרא ובפירש"י . פעמיים כתוב טוטפת ופעם אחת טטפת. עצם קיומן של שלוש הופעות של המילה הרי הן מרמזות לשלושה בתים והצורה המלאה טוטפת מורה על קיום בית רביעי
אולם אין לזה קשר לשוני בין חז"ל לתנ"ך שלפנינו. קרוב לודאי שצריך לחפש את התקלה בכתבי היד

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר