סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

מנחותפח ע"אכח חשון תשע"ט13:19אין לרש"י מקור לפירושו / ‏עלי
רש"י מפרש שהנר של המקדש היה עשוי פרקים, ומדבר על קני המנורה ולא על הנר=הבזיך עצמו בלבד. אין לכך שום מקור בחז"ל וגם לא בפירושי ראשונים אחרים, והדבר קשה מציאותית :
א. אם תאמר שהקנה נעשה מחומר גמיש שכפפו אותו וישרו פעמים חוזרות, הרי שברבות הפעמים היה החומר מתעייף ומאבד מצורתו הראשונית ואף נשבר,
ב. אם תאמר שנעשה חוליות חוליות מחוברות בעלות אפשרות תנועה וכיפוף, הרי שבכל אופן אין הקנה עשוי מקשה אחת בניגוד לחיוב הכתוב בתורה, ורב ששת לא אמר אלא שהנר ( עצמו ) נעשה פרקים כלומר משני חלקים כדברי רבי אליעזר ברבי צדוק.
"וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר
מִקְשָׁה
תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ. לב וְשִׁשָּׁה קָנִים יֹצְאִים מִצִּדֶּיהָ שְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הָאֶחָד וּשְׁלֹשָׁה קְנֵי מְנֹרָה מִצִּדָּהּ הַשֵּׁנִי. לג שְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפֶרַח וּשְׁלֹשָׁה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים בַּקָּנֶה הָאֶחָד כַּפְתֹּר וָפָרַח כֵּן לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן-הַמְּנֹרָה. לד וּבַמְּנֹרָה אַרְבָּעָה גְבִעִים מְשֻׁקָּדִים כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ. לה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה וְכַפְתֹּר תַּחַת-שְׁנֵי הַקָּנִים מִמֶּנָּה לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן-הַמְּנֹרָה. לו כַּפְתֹּרֵיהֶם וּקְנֹתָם מִמֶּנָּה יִהְיוּ כֻּלָּהּ
מִקְשָׁה
אַחַת זָהָב טָהוֹר. לז וְעָשִׂיתָ אֶת-נֵרֹתֶיהָ שִׁבְעָה וְהֶעֱלָה אֶת-נֵרֹתֶיהָ וְהֵאִיר עַל-עֵבֶר פָּנֶיהָ".

ויש לשים לב : כשכתוב בתורה 'מקשה' ( תחילה וסוף בקטע המצוטט לעיל ) ההתיחסות אינה כוללת את הנרות אלא רק את חלקי המנורה האחרים - הירך, הקנים והקישוטים. רק בגלל שכל חלקי המנורה נעשו מככר זהב טהור, מניחים - אותם הסוברים שהנרות הם מכלל הככר - שהם גם עשויים כמקשה אחת עם שאר המנורה, אך נאלצים להסביר מדוע אם כן אין הנרות כלולים בקטע בתורה המוגבל בתחילתו וסופו במלה 'מקשה', ולשיטת רבי אליעזר ברבי צדוק הדבר מובן ופשוט, כי הנרות נעשו משני חלקים ורק החלק התחתון נעשה מקשה עם שאר המנורה אך לא הכיסוי.
( יתכן שרש"י סבר שדבר העשוי חוליות חוליות ואינו נשמט נחשב עדיין 'מקשה', ואפשר שהבין שאם 'ככר ומקשה' מתיחס גם למנורה ולא רק לנרות, משמע שגם קני המנורה עשויים פרקים, כי אחרת ניתן היה לומר 'קסבר כי כתיב ככר ומקשה אנרותיה כתיב' וכו' בלי להזכיר את המנורה, והיינו יודעים שהוא מתייחס רק לנר עצמו, אך זה דחוק )

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר