סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

גיטיןט ע"בכט תמוז תשע"ח17:51שאלה בהבנת הגמרא כפשוטה / ‏אשרי_המחכה
הגמ' במסכת גיטין (ט:) דנה בשלושה דרכים ששוו גיטי נשים לשחרורי עבדים, ואחת מהם "וכל השטרות העולים בערכאות של עכו"ם אע"פ שחותמיהם עכו"ם, כשירין, חוץ מגיטי נשים ושחרורי עבדים." וסבור הגמרא בשלב ההוה אמינא ששלושה דרכים אלו רשומים כי אלו פסולים דרבנן ולא דאורייתא. מקשה הגמ', "והא ערכאות של עכו"ם דפסולא דאורייתא הוא, וקתני!" ומשיב "בעדי מסירה וכרבי אלעזר, דאמר עדי מסירה כרתי." כלומר, הגט מקבל תוקפו בעדי מסירה ולא בעדי חתימה, ולכן אע"פ שהתימות עכו"ם, אינו פסול מדאורייתא מכיון שיש עדי מסירה ישראלים. אך עדיין זה פסול דרבנן (ולכן מן הראוי למנותו ב"שלושה דרכים") כי "מודה רבי אלעזר במזוייף מתוכו שהוא פסול" (גיטין ד.).
אך איך הגמ' יכולה להעמיד שהרשימה היא אליבא דר"א, והרי ר"א לא יפסול רק בגטין ושחרורי עבדים מטעם "מזוייף מתוכו" אלא ג"כ בשאר שטרות (כמו שהוא פוסל במתנתא דהוו חתימי עליה תרי גיסי [במס' סנהדרין איפשהו] ,ובבבא בתרא קע. גבי שאר שטרות), וא"כ למה "השרות העולים בערכאות...כשירין"? כי מכיון שהפסול בגיטי נשים ושחרורי עבדים מדרבנן לר"א, אז "כשירין" פירושו כשר לגמרי וליתא כאן אפילו איסור דרבנן!

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר