סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

הוריותיד ע"אכח ניסן תשע"ח12:31ירושלמי הוריות / ‏לינקושקובץ מצורף להודעה
פוסט של Yakov Z. Mayer, שהתפרסם בקבוצת "יומי" בפייסבוק:

רגע לפני שנגמרת המסכת עוד חידוש ביבליוגרפי קטן על הירושלמי, הישר מההגהות של הפרק על הוריות בדוקטורט.
כשניגשו להדפיס את בבלי הוריות בפעם הראשונה בבית הדפוס של בומברג בונציה בשנת רפ״ג לא מצאו תוספות למסכת זו. משום כך הוסיפו המדפיסים בסופה של המסכת את התלמוד הירושלמי, כפיצוי על החסרון. כך זכתה הוריות להיות המסכת הירושלמית הראשונה שנדפסה, שנה לפני ירושלמי שקלים, שנדפסה גם היא בתוך מהדורת הבבלי אבל ברפ״ב. כמו שהבחין ליברמן, הדפסת ירושלמי הוריות לא נעשתה מתוך כתב יד ליידן אלא מתוך כתב יד אחר, שנוסחו שונה. השינויים הם הן בפרטים רבים, אך בעיקר בקיצור מופלג. ירושלמי הוריות ויניציאה רפ״א קצר בכ20% מזה שמועתק בכתב יד ליידן (ל;;א מדובר בהבדל כמו בין נוסח א׳ ונוסח ב׳ של שקלים] שכן כאן הנוסח הארוך עושה רושם של ירושלמי מקורי, והעניין עוד זוקק עבודה וניסוח). מהדורה ראשונה זו שימשה את ר׳ דוד פציקטון, מגיה הירושלמי אצל בומברג, כדי לתקן באמצעותה את כתב יד ליידן לקראת ההדפסה. פעולתו של המגיה במסכת הוריות תוארה הן על ידי ליברמן במאמר שהוקדש להוריות והן על ידי בנימין אליצור במאמר ב״מחקרי תלמוד ב״.
לאחרונה עבדתי על שרידי טופס כתב יד של ירושלמי נזיקין שנמצאו בכריכות ספרים בסבונה. מדובר על 18 דפים וחלקי דפים שמשתרעים על פני שבע מסכתות נזיקין. רוזנטל הדפיס מתוכו את הקטעים לב״ק וב״מ בנספח למהדורה השניה של ירושלמי נזיקין כת״י אסקוריאל. בעבודתי מצאתי שהקטע היחיד ששרד מכתב יד זה למסכת הוריות מלמד שנוסח הוריות בכתב יד זה הוא נוסח מקוצר, כמו זה שבדפוס בומברג. ראו בתמונה, ההוכחה נמצאת בשורה האחרונה שבטור השמאלי. ממעשה בן אילם (1425/24-32) הוא מדלג ישר ל״ומניין למשוח מלחמה״ (1425/40) ומשמיט את כל מעשה קמחית שבכתב יד ליידן (1425/33-40). בדיוק כמו בויניציאה רפ״א.
אף על פי שכתב היד מציג את אותו הרכב תלמוד כמו מהדורת ויניציאה רפ״א לצערי ככל הנראה לא מדובר על כתב היד שממנו נדפס הירושלמי במהדורת ויניציאה רפ״א, וזאת בשל כמה הבדלים קריטיים בנוסח סיפור בן אילם. ובבניין ציון ננוחם.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר