סקר
בעקבות מסכת זבחים - כמות הלומדים בשיעור שלי:
התדלדלה מאוד!
פחתה
אותו דבר
עלתה


 

פורום פורטל הדף היומי

עבודה זרהנה ע"אכד אדר תשע"ח11:47"הבא לטהר מסייעין אותו" - ה"א הזיקה / ‏יהודי_קדום
שבמילה "הבא" אינה מופיעה בדף שלנו (בדף שלנו כתוב: "בא לטמא פותחין לו, בא לטהר מסייעין אותו") ומקור הציטוט שבכותרת הוא מדברי הרמב"ן בפירושו על פסוק ו פרק ל בספר דברים: "... זהו שאמרו (שבת קד א) הבא לטהר מסייעין אותו, ..." אלא שגם במסכת שבת דף קד עמוד א לא מופיעה ה"א הזיקה! והנוסח שם הוא: "בא ליטמא - פותחין לו, בא ליטהר - מסייעים אותו" !

משום שהנוסח המצוטט בפירוש הרמב"ן אינו מופיע בתלמוד, חשבתי להסביר שהרמב"ן הוסיף את ה"א הזיקה כדי ליידע לא רק את המקור של: ".... בא ליטהר - מסייעים אותו", אלא הוא בא בעיקר להבהיר שפסוק זה מדבר על כך שלאדם יש זכות בחירה חופשית - (כהמשך פירושו שם: " ... כי מזמן הבריאה היתה רשות ביד האדם לעשות כרצונו צדיק או רשע, וכל זמן התורה כן, כדי שיהיה להם זכות בבחירתם בטוב ועונש ברצותם ברע..." ) - ושיחד עם זכות הבחירה החופשית על האדם לדעת, לפני בחירתו, כי שלושת המקומות הבאים:
1.מסכת יומא דף לח עמוד ב: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו".
2. מסכת ע"ז דף נה עמוד א: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו".
3.מסכת מנחות דף כט עמוד ב: "בא לטהר מסייעין אותו בא לטמא פותחין לו"

מלמדים: שאם מתוך בחירתו החופשית יחליט האדם לעשות רע ('לטמא') - לא תהיה כלל התערבות מן השמים בבחירתו זו, אבל... אם יבחר לעשות טוב כן יקבל סיוע מן השמים בהחלטתו זו.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר