שבמילה "הבא" אינה מופיעה בדף שלנו (בדף שלנו כתוב: "בא לטמא פותחין לו, בא לטהר מסייעין אותו") ומקור הציטוט שבכותרת הוא מדברי הרמב"ן בפירושו על פסוק ו פרק ל בספר דברים: "... זהו שאמרו (שבת קד א) הבא לטהר מסייעין אותו, ..." אלא שגם במסכת שבת דף קד עמוד א לא מופיעה ה"א הזיקה! והנוסח שם הוא: "בא ליטמא - פותחין לו, בא ליטהר - מסייעים אותו" !
משום שהנוסח המצוטט בפירוש הרמב"ן אינו מופיע בתלמוד, חשבתי להסביר שהרמב"ן הוסיף את ה"א הזיקה כדי ליידע לא רק את המקור של: ".... בא ליטהר - מסייעים אותו", אלא הוא בא בעיקר להבהיר שפסוק זה מדבר על כך שלאדם יש זכות בחירה חופשית - (כהמשך פירושו שם: " ... כי מזמן הבריאה היתה רשות ביד האדם לעשות כרצונו צדיק או רשע, וכל זמן התורה כן, כדי שיהיה להם זכות בבחירתם בטוב ועונש ברצותם ברע..." ) - ושיחד עם זכות הבחירה החופשית על האדם לדעת, לפני בחירתו, כי שלושת המקומות הבאים: 1.מסכת יומא דף לח עמוד ב: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו". 2. מסכת ע"ז דף נה עמוד א: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו". 3.מסכת מנחות דף כט עמוד ב: "בא לטהר מסייעין אותו בא לטמא פותחין לו"
מלמדים: שאם מתוך בחירתו החופשית יחליט האדם לעשות רע ('לטמא') - לא תהיה כלל התערבות מן השמים בבחירתו זו, אבל... אם יבחר לעשות טוב כן יקבל סיוע מן השמים בהחלטתו זו.
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום