סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עבודה זרהח ע"אח שבט תשע"ח18:44שור וצבי עם קרן אחת / ‏אליעזר מ ש
א] אמר רב יהודה שור שהקריב אדם הראשון קרן אחת הייתה לו במצחו . רומז בעומק להתגברות על הצד הבהמי שבאדם ולקרבו לה' על ידי שקשור למעלה בה' אחד . "קרבן"- מלשון קירוב .
ב] ומאמר זה מובא גם במסכת שבת בפרק :"במה מדליקין". ושם גם מובא מאמר רבי מאיר שהתחש שממנו עשו את מכסה המשכן, היה לו קרן אחת במצחו, ונזדמן למשה לפי שעה ואחר כך נגנז . וגם מובא שם שהקרש הוא מין חיה, אף על פי שיש לו קרן אחת במצחו .
ג]וכן מובא במסכת חולין דף ס. המאמר על השור שהקריב אדם הראשון שהיתה לו קרן אחת במצחו, וכן על הקרש, ושהוא: "טביא דבי עילאי",כלומר, המעולה שבמיני הצבאים. ובפירוש רבינו יהונתן הכהן מלוניל שם מסביר הלשון:"אף על פי שיש לו קרן אחת במצחו הוא מין חיה" ,שאף על פי שיש גם את השור עם הקרן האחת במצח והוא בהמה , והייתה לי הוא אמינא שמא יחליפו בינו לבין הצבי , קא משמע לן דליכא לחשוש לכך , כי השור הזה לא מצוי בישוב . רואים מכאן ,שמדובר על שתי חיות ממשיות , השור עם הקרן האחת שלא מצוי ביישוב(והוא מין בהמה טהורה ) והצבי עם הקרן האחת שהיה מצוי בישוב .(והוא מין חיה טהורה)וכך גם משמע קצת מהגמרא בחולין ,ששלחו ממערבא לבבל דעיזי דכרכוז הם מין חיה, והקרש מין חיה אף על פי שיש לו קרן אחת במצחו .
ד]וכן מובא להלכה ברמב"ם[הלכות מאכלות אסורות פרק א' הלכה י"ב ] ובטור יורה דעה ובשולחן ערוך, שהקרש, מין חיה טהורה הוא והחלב שלו (בניקוד ציירה מתחת החית) מותר באכילה וטעון כיסוי דם שחיטה .
ה]אמנם בימינו לא ידוע על בעל חיים כזה, ויתכן שזה סוג שנכחד, כמו עוד כל מיני בעלי חיים , או ייתכן, שעדיין יש מעט מהם ביערות של דרום מזרח אסיה . כי אפילו שטסו במטוסים מלמעלה, עדיין לא הלכו לכל מיני המקומות שם , ומן המטוס אי אפשר להביט לתוך ומתחת לחופת היער העליונה ביערות העד האלה . (ולפני מספר שנים הגיעו בפפואה גיניאה [האי הגדול שמצפון לאוסטרליה] לחלקת יער שטרם היו שם, ומצאו שם מינים חדשים של בעלי חיים)

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר