סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןב ע"אכד תמוז תשע"ז11:17האם לתורה יש סוף? / ‏-Heat-
התחדש לי חידוש מפתיע מאוד ששמעתי אותו אצל רב גדול, וממש הייתי מופתע, והייתי רוצה להרחיב בעניין ולראות גם מקורות לזה.

אותו רב דיבר על הלוחות הראשונים שהוריד משה, והסביר שעם ישראל באותו זמן תיקן את חטא אדם הראשון והגיעו למדרגה שלפני החטא, וניתנה רק תורה שבתכתב בלי תורה שבעל פה, כי הם היו במדרגה כל כך גבוהה שרק היו מסתכלים על הפסוק וכבר מבינים את כל הפירושים, ועוד הוסיף שלא היה שכחה, ומה שהיו לומדים חרוט לנצח.

אמנם, לאחר שחטאו ומשה הוריד לוחות שניים, אז ירדו מהמדרגה שהיו, והיה חייב להוריד את התורה שבעל פה בגלל שבלי זה לא היו מבינים את הפסוק למה הוא התכוון, וירדה שכחה. וכו' וכו'....

---------

ואז שאלתי אותו רגע לפי המהלך שאתה אומר,בעת נתינת הלוחות הראשונים היו מסתכלים על כל פסוק וישר כבר מבינים את כך הפירושים וגם אין שכחה, אז לאחר שקראו את כל התורה מה אז????
לשנן?? - לא שייך כי אין שכחה.
לחקור?? - גם לא שייך שהרי הבינו את כל הפירושים מהסתכלות על הפסוק.

והמשכתי להקשות שהרי התורה היא אין-סופית. וכי אפשר לומר שסיימו את התורה??
וכבר נאמר על התורה ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים וכו'...
----

ואז הוא ענה לי
כן גם לתורה יש סוף , ומה שנאמר רחבה מני ים זה גם הגבלה מסויימת שביחס לים היא רחבה שזה המון אבל עדיין זה מוגבל, כמו שאומרים השולחן קטן ביחס לחדר, אמנם החדר יותר גדול מהשולחן אבל עדיין מוגבל.
----
והקשיתי שוב אז מה עושים למעלה?? כתוב בכמה מקומות שמי שמלמד תורה יזכה ללמד גם למעלה (משהו כזה).
----
והסביר שבגן עדן זה עולם המעבר ששם מלמדים תורה וכו' וכו', אבל יש גם עולם שמעבר שנקרא עולם הבא, שבעולם הזה יש מושג רק של "צדיקים יושבים עם עטרותיהן על ראשיהן ונהנים מזיו השכינה", בעולם הבא ההוא לא שייך שם גם מושגים של תורה, זה מעבר לזה.

אני נורא אשמח להרחיב בעניין, ולראות מקורות.

תודה מראש.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר