סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראלג ע"אכט שבט תשע"ז20:22צל עץ תמר / ‏סיפורים קצרים על הדף
בנים לא היו לו גם לא בני בנים, חי ערירי עם העץ דקל הערירי שלו, היה חי מהתמרים שהעץ מניב לו, גודד אותם בשלהי אלול, מייצא אותם לאירופה וזה היה בעצם הפנסיה שלו בחיים, עכשיו זה כבר לא משנה לו, כי הוא כבר מת ופנסיה, כסף ודקל לא מעניינים אותו כי הוא זה, גם לא מי יירש את העץ היחידי שהשאיר, מעניין אותו רק דבר אחד חדש, לעבור את השערים הבאים בשלום.

בהתחלה רצו לזכות אותו בדין, כי הוא נטע עץ בארץ ישראל, עמד הקטגור וקטרג עליו בגלל שלא השאיר לעץ יורשים בארץ, החליטו לחכות בדין שלו למעלה כדי לראות עם צדיק או רשע יירש את עצו.

חיפשו לו, בית דין למטה, קרובים שיירשו את העץ, ''מה עצו בחיים אף הוא בחיים, מה פירותיו מניבים אף הוא מניב ויניב'' הופיע בראש הלוחות. הגיעו לבית דין צדיק ורשע, עמדו זה כנגד זה וטענו לבעלות על העץ, בהתחלה רצו חכמים להצדיק את הצדיק, אחר כך חשבו לחלק שווה בשווה, וכשלא מצאו טענות לא לזה ולא לזה דחו בית דין את הדין, קם הרשע, אלים וגבר הוא, השתלט על העץ בכוח דחף את הצדיק בשתי ידיו, ובשמים נעשה רעש גדול, דחקו בשתי הידיים לבעל העץ.

וכשחלפו הזמנים והסבל בגיהינום הפך לבלתי נסבל, הופיע בעל העץ לרשע בחלום ביקש ממנו לעשות צדק במדינה, שיגבור על גבריותו וישיב את העץ ליורשו הצדיק ובזכות מצוה זו יינצלו שניהם מאש הגיהינום. התעורר הרשע בבהלה, חש את אש הגיהינום מתפשטת בעורקיו וצורבת לו את הקיבה, צרח בבהלה, הלם באלימות על ליבו כדי שיצא ממנו הדיבוק.

למחרת הוא קם באחד עשרה מהורהר, רץ לצדיק למסור לו את העץ, ''קח, תירש את זה, ותיקח ממני את כל הדינים הרעים'' הצדיק לא הבין מה זה רעים, שמח לקבל את העץ שלו בדין, רק ביקש ממנו בתוספת שישלם לו על התמרים שאכל לו מאז שהמנוח נפטר.
תמה רב חסדא אם זהו שאומרים עליו אדם גדול, ''תגיד תודה שהוא מוותר לך על העץ, שהוא מתגבר על אלימותו וגבריותו"
באותו זמן ישבו אביי ורבא וחלקו זה על זה, שמעו שהרשע הגיע לדין, קמו והשלימו והלכו יד ביד לבית דין, הביטו לרשע בעיניים ''מילא לגנוב ולשקר, להשתלט על העץ, לחלל את ארץ ישראל, לזלזל בבית הדין, אבל למה לזלזל בתלמיד חכם ולגנוב ממנו כסף''
אביי ורבא, יד ביד, זיכו את הצדיק ודנו דין אמת, כי הגנב רשע, גבר אלים הוא, גנב עץ ופירות העץ, צריך עכשיו לשלם על העץ ועל פרי העץ.
ובזכות השלום והדין שעשו אביי ורבא, זכה בעל העץ בדין שלו בעליון, התקבל בשער הרחמים ונחה נפשו באמת ובשלום.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר