סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראט ע"אד שבט תשע"ז22:16גבאי צדקה / ‏סיפורים קצרים על הדף
חייבים לעשות משהו הזדעזעו כל החבורה הגדולה, הם ישבו שבעתם סביב שולחן הוועד והזדעזעו ממצב עניי העיר, עניים מרודים, אלמנות רעבות וילדים סמרטוטים, ישבו ומינו ועד, ועד רבנים, אבל מי יאסוף את הכסף השתוממו הרבנים, כלום הם ירדו לרשות הרבים, להידפק על דלתות ולבקש כסף, מי יענה לשאלות, מי יכין את דרשת השבת, החליטו פה אחד להעמיד גבאי, גבאי צדקה, שילך עם בן זוגו להידפק על דלתות העשירים, וגם על דלתות הבינוניים, שיטילו שררה על כל יושבי העיר, העיקר שתיפסק החרפה לאלתר.

כשהוא דפק על הדלת עם השקית סוכריות ביד, בעל הבית העשיר לא הבין עד כמה זה רציני הפעם, העשיר נתן לו כמה פרוטות שיתנער ממנו אבל הוא לא זז מהדלת, ביקש לפחות סכום של שלוש אפסים, הוא הוציא את הוראת בית הדין, פשפש בכיסיו ומצא שארנקו ריק אז הוא הרים לו את המזרון, הראה לו שיש שם דולרים, ונשאר לעמוד עם השוט עד שקיבל מעטפה אחת ואז נתן לו סוכרייה להמתיק לו את הדין, אף אחד לא מתחמק מתשלום ועד הרבנים.

גבאי הצדקה היה איש הגון, פעם הוא מצא ברחוב שטר של מאה דולר, אמיתי, הרים אותו מיד, קנה אותו בהגבהה, רצה לשים בכיסו אבל התבייש ברבים שמא יאמרו שלכיסו הוא נוטל, אז הוא שם את זה בקופת העיר, חשב להשאיר את זה שמה לעד, שגם הוא יתרום משהו לקופה, ממילא הוא לא התאמץ להרים את זה מהרצפה, אבל כשהגיע לתוך ביתו בפנים, הוציא את זה מחשבון הקופה, ממילא השם מצרף מחשבה טובה למעשה.

גבאי הצדקה ידע איך להוציא כסף מעשירים, פעם הגיע לעשיר קמצן, דפק אצלו בשישי בצהריים, כשהוא פתח את דלת ארמונו הבין שכבר מאוחר לטרוק לו בפרצוף, ניסה לנער אותו עם שטר יקר ערך, אבל עכשיו זאת מגבית חירום, גבאי צדקה רוצה שישלם יותר, שישלם יפה כמו שהוא מרוויח יפה, התעקש העשיר שזה מספיק כרגע, נכנס הגבאי למטבח, הריח ריחות של נועם השבת, החרים לו במקום את הפלטה עם המטעמים, ''זה ממושכן עד שתשלם כראוי'' אמר ויצא עם ריחות השבת.

שמעו העניים שקופת העיר התמלאה, בהתחלה שמחו אחר כך פחות, נכנס הראשון ביקש אוכל ובגדים היה רעב מאוד, מיד נתן לו הגבאי סוודר וטריינינג שלא יתבזה, אמר לו הגבאי שבשביל אוכל צריך למלא טפסים, בשלוש עותקים, ושלא ישכח להצמיד משכורות.

חשב הגבאי שזה אולי לא הגיוני אז למחרת כשנכנס עני שני לוועד, ביקש אוכל ובגדים היה לו קר מאוד, נתן לו הגבאי אוכל שלא יצטער אבל בשביל בגדים ביקש שימלא טפסים.

וכשיצא החוצה שכב הומלס ברחוב, הדיף ריח חריף של שתן מעורב באלכוהול, מסכן בטח קר לו בחוץ, רצה שימלא טפסים אבל השיכור שיכור, נתן לו 2 פיתות שיספיק לו לשתי סעודות, הוא קרא לזה סעודות אבל אלה היו סעודות רעב באמת, הוא הוריד לו קרטון שיבודד אותו מהרצפה, הביא לו שמחה פיקה וכרית ישנה בלי נוצות, רצה להחתים אותו על הציוד שהביא לו, אבל השיכור שיכור אין מה לעשות, קיווה הגבאי למצוא את זה למחרת, חבל לו על הציוד של הקדש שילך לאיבוד.

למחרת בצהריים מצא אותו ישן, העיר אותו בבעיטה רצה שיתפנה משם, אמר לו העני אין לי לאן ללכת, ערב שבת, אם אצא מהעיר ודאי תתחלל השבת, הביט הגבאי לשמאלו ואז לימינו, וכשלא מצא פתרון לא כה ולא כה, הוריד לו הפעם שלוש סעודות, לפחות בשבת שיאכל קצת בשר. ובמוצאי שבת פנה אליו לשיחה, הסביר לו שמחר הוא הולך מכאן, אחרת יהפוך לשנורר בעיר ולא יקבל אפילו אגורה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר