סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא בתראב ע"אכה טבת תשע"ז13:55שינויי גרסאות ("הכי גרסינן") - מדור חדש! / ‏מנהל האתר
כאן

פרויקט פרידברג לשינויי נוסחאות בתלמוד הבבלי - 'הכי גרסינן' מבקש להציג את מסורת הנוסח המלאה של כל התלמוד הבבלי, על פי כל כתבי היד והדפוסים הראשונים. בשלב זה הפרויקט כולל את כל הדפוסים הראשונים, 31 כתבי יד (ביניהם כתב יד מינכן לכל התלמוד) וכאלפיים קטעים מגניזת קהיר. במהלך השנה הקרובה אנו מתכוונים להשלים את כתבי היד החסרים, וכן קטעי תלמוד שהתגלו בכריכות ספרים בספריות אירופה ("גניזת אירופה").

האתר כולל תמונות דיגיטליות באיכות גבוהה של כל עדי הנוסח, כשכל תמונה מלווה בהעתקה מדוקדקת ומוקפדת. באתר ניתן לצפות בשינויי הנוסחאות בארבע תצוגות שונות: סינופסיס בטורים, סינופסיס בשורות בתבנית קלאסית או בתבנית המוגדרת על ידי המשתמש, ו"נוסחאות ללומד" המציג את דף וילנא עם התראות על שינויי נוסח משמעותיים. תצוגות אלו מאפשרות למשתמש לבחור אלו שינויים להבליט ואלו להשמיט, תוך הדגשת השינויים שבין עדי הנוסח (ובפרט לנוסח וילנא), ותוך שימוש באמצעים חזותיים מתקדמים אשר יסייעו בידי הלומד והחוקר למצוא את מבוקשו ביעילות ובמהירות.

אין צורך להכביר מלים באשר לחשיבותן של הנוסחאות השונות לתלמוד. רש"י בפירושו לתלמוד מעיר כשלושת אלפים פעם על הגירסה הנכונה ("הכי גרסינן"), ובבירור נוסחאות התלמוד עסקו כל גדולי ישראל מאז ועד היום: בעלי התוספות, ראשונים ואחרונים. בפרט מפורסמות הגהותיהם של המהרש"ל, הב"ח והגר"א שנדפסו על הדף במהדורת וילנא. באמצעות האתר כל לומד יכול מעתה לצפות בכל שינויי הנוסח שבכתבי היד השונים, ומתוך כך לעמוד גם על גרסותיהם של הראשונים ונוסח התלמוד שעמד לפניהם. במקרים רבים שינוי קל בגירסה פותר קושיה שהתחבטו בה אחרונים והיה העקוב למישור. יש אם כן תועלת רבה באתר עבור כל לומד של הדף היומי, כמו גם למכיני השיעורים ומרביצי התורה.

אתר 'הכי גרסינן' מיועד לשרת את הספקטרום הרחב של כל לומדי הבבלי וחוקריו: מחוקרי האקדמיה דרך קהילות הישיבות ולומדי התורה ועד ללומדי הדף היומי ואף יתר המעיינים בו באופן מזדמן. השימוש באתר המלא הוא בחינם לאחר הרשמה בכתובת: http://www.jewishmanuscripts.org

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר