מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה כותית (בנימוק שייתכן שרק אחד מהם פסול?) הרי כל הכותים גרים הם – וגר מותר בממזרת ולכן - כן צריך להתיר נישואין כאלה ! (תירוצי המהרש"א והרמב"ן בסוף)
שאלת השואל היא על הסברא השלישית בעניין איסור הכותים לבוא בקהל, וכדלהלן:
"...ויש אומרים: לפי שאין בקיאין בדקדוקי מצות. מאן יש אומרים? אמר רב אידי בר אבין: רבי אליעזר היא, דתניא: מצת כותי מותרת, ואדם יוצא בה ידי חובתו בפסח; ורבי אליעזר אוסר, לפי שאין בקיאים בדקדוקי מצות; רבן שמעון בן גמליאל אומר: כל מצוה שהחזיקו בה כותים, הרבה מדקדקים בה יותר מישראל. ואלא הכי מאי אין בקיאין? לפי שאין בקיאין בתורת קידושין וגירושין".
על "...ורבי אליעזר [="יש אומרים"] אוסר, לפי שאין בקיאים בדקדוקי מצות" – שואלת הגמרא: "ואלא הכי מאי אין בקיאין"? = באיזה דקדוקי מצוות הכותים לא בקיאים שבכך הם פסולים מלבוא בקהל ? (שאלת הגמרא היא על דעת רבי אליעזר ="יש אומרים"). ומשיבה הגמרא:"לפי שאין בקיאין בתורת קידושין וגירושין" = לדעת רבי אליעזר כותי לא יכול לשאת אף לא אשה כותית משום שייתכן שרק אחד מהם פסול, וחוסר בקיאותם של הכותים בתורת קידושין וגירושין הביאה לכך ש'נשאו' אשת איש שילדם הוא ממזר, כך יכול להיות שכותי זה, הממזר, הוא העומד לשאת את הכותית.
וכאן באה שאלת השואל בשעור האונליין ששאל: מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה כותית בנימוק שייתכן שרק אחד מהם פסול? הרי כל הכותים גרים הם – וגר מותר בממזרת וכן צריך להתיר נישואין כאלה !
ומתרצים: המהרש"א בחידושי הלכות מעלה קושיא זו, ומתרץ שממזרים אלה שנטמעו בקהל הכותיים – גורמים שאסור לכותים לבוא בקהל ישראל, ובלשונו של המהרש"א "...דר"א ס"ל גירי אמת נינהו ולכך משום הך ספיקא שייך בהו ממזר ומיהו צ"ל נמי שישראל נטמעו בהם ולכך כותי לא ישא כותית...".
גם הרמב"ן מעלה קושיא זו ומתרץ שרבי אלעזר סובר כרבי יהודה האומר בדף עב עמוד ב: "ת"ר: גר נושא ממזרת, דברי ר' יוסי, ר' יהודה אומר: גר לא ישא ממזרת...".
ובשני תירוצים אלה מיושבת השאלה מדוע הכותי לא יכול לשאת אפילו לא אשה כותית.
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום