סקר
באיזה סבב של "דף יומי" אתה?
ראשון
שני
שלישי
רביעי ומעלה


 

פורום פורטל הדף היומי

קידושיןנ ע"בכה ניסן תשע"ו11:13ושלהן היתה ושל שביעית היתה / ‏amdavid   מצורף קובץ png
בגרסה לפנינו מופיע "ושלהן הייתה ושל שביעית הייתה".
בפשטות משמע שהכלכלה עם הפירות היו כבר של האחיות (לא ברור אם נלקטו מהאילן שלהם או משל אחרים).
ולפי זה הרי הכלכלה והפירות הינם גזל ממש ולא משנה כלל שזו שביעית.
אך הגמ' מבינה הפוך, שהפירות היו משלהן, כלומר מהאילן שלהם, והמקדש הוא שליקטם, אך הם שלו ולא גזל כי זו שביעית והפירות הפקר.

(וראה כאן הערה 4 מה שכתב הריטב"א. ולכאורה גם יש לדקדק הכלכלה עצמה של מי הייתה, בנפרד מהפירות שביעית. וראה כאן שדן בכך)

וזה לא מסתדר כ"כ עם הגרסה שלפנינו.

ובירושלמי הוכיחו ממשנה זו בדיוק ההיפך מסוגייתנו שאכן מקודשת בגזל.
"אמר רבי חייה בר בא את ש"מ מקדשין בגזילה ומקדשין בפירות עבירה".
אמנם יש ראשונים שהגיהו שם 'אין' מקדשין בגזילה.

אך בכתבי יד של המשנה הלשון שונה וכנראה היא המדויקת והמתאימה יותר:
כלכלה של תאנים משלהם הייתה ושל שביעית הייתה
ועוד נוסח: משלהן היית ושל שביעית היית.
כלומר התאנים נלקטו מעץ של האחיות אך אין זה גזל רק כי שביעית היית.
ולפי זה אתי שפיר הבנת הגמ'.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר