סקר
איך אתה מתחיל את הסבב החדש?
בהתרגשות
כחלק משגרת היום
בתקוה שאתמיד
איך אפשר להפסיק?


 

פורום פורטל הדף היומי

נדריםס ע"אז אב תשע"ה22:07שאלה לגבי שמיטה מבחינה היסטורית / ‏עלי
בעקבות שיעור על שמיטה ששמעתי, עלתה בדעתי השאלה הבאה :
מחד קובע הרמב"ם ששמיטה נוהגת בין בפני הבית ובין שלא בפני הבית.
החלו למנות שמיטין ויובלות משנת 2504 לבריאת העולם לפי המניין שאנו מונין לפי סדר עולם רבה ( כשידוע זה מנין וחשבון בעייתי מבחינה היסטורית, אך אין זה נוגע לעניננו ). ביהמ"ק נחנך בתחילת 2936. כל זה מובא בסדר עולם רבה וכל אחד יכול למצוא. ההפרש הינו 2936-2504=.432. כלומר 32 שנים לאחר היובל של שנת ה-400. זה בדיוק באמצע השבע שנים של שמיטה מהשנה ה-28 עד ה-35.
שלמה המלך מלך בס"ה 40 שנה ובשנת 2964 הומלכו רחבעם וגם ירבעם בן נבט.
( שוב, את המספרים לקחתי מסדר עולם רבה. ).
ההפרש בין 2964 ל2504 הוא 460 שנה, כלומר שוב אמצע שמיטה.
והנה בירושלמי עבודה זרה, בתחילת המסכת מובא שירבעם הומלך במוצאי שמיטה, כי מיד עצר את העליה לרגל, וכנראה הכוונה שמלך בשמיטה ולקראת מוצאי השמיטה עצר את העליה לרגל. ברם כאמור החשבון לא יוצא.
רק אם נאמר שמנו שמיטין רק בעת שביהמ"ק עמד על תילו ( או המשכן ) ותחילת הספירה היא משנת 2936 וההפרש בדיוק 28 שנה יוצא חשבון נכון. אבל אם כן טעה הרמב"ם... לא ראיתי מי ממפרשי הסדר עולם רבה שהתייחס לעניין.
על כן אבקש אם מישהו מבין את החשבון או את הירושלמי ואת הרמב"ם, נא להסביר לעני בדעת כמוני...

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר