סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יבמותקג ע"אכד טבת תשע"ה07:03הסרת שער במקום המוצנע או גזיזת ציפרנים / ‏אלף בית רשי
רש"י כאן:
ד"ה לא עשה רגליו. לא הסיר שער זקן התחתון:
רש"י בדף מ"ח ע"א:
ד"ה לא עשה רגליו. לא קצץ צפרני רגליו:
רש"י בשמואל ב' פרק י"ט פסוק כ"ה:
ולא עשה רגליו. לשון תקון הוא, העברת שער שבין הרגלים :

עיין בתוספות בדף מח ועיין בתוספות ישנים כאן על הדף , והנה יש לתמוה דמילא שאר הדברים שמנוולים את גופו כגון עשיית שפמו וכו' כולם רואים את זה אבל מה שייך להסרת שער במקום המוצנע? ואכן רש"י בכל מקום מתאים את הפשט לאותו עניין,
בדף מ"ח שמדברת הגמרא בעניין ועשתה את ציפרניה ומביאה ראיה מהפסוק הזה של מפיבשת על הלשון "ועשה" מדמה רש"י לאותו ענין וזה גם כלול במשמעות הכללית של הפסוק עשיית דברים שמנוולים.
כאן שמדברים על חלק העליון של הרגל וממילא נראה שמדברים על מקום מוצנע ובפרט שהגמרא עצמה מיישבת שלישנא מעליא נקט מעמיד רש"י בהסרת שער אותו מקום ממש.
בשמואל רש"י נוקט בלשון מורחבת יותר הסרת שער של בין הרגלים ולאו דווקא אותו מקום והכוונה לכלל שער הרגליים והוא הסבר של פשרה בין הגמרא כאן למשמעות הפסוק של דברים המנוולים וכפי שכתבנו דמה שייך ניוול במקום המוצנע, וכן רוב המפרשים והתרגום פירשו שהכוונה לשטיפת הרגליים

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר