סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

פורום פורטל הדף היומי

בבא מציעאמט ע"בג אב תשס"ט17:29אונאה לשיטת שמואל (תוס' ד"ה שתות) / ‏עומר
בס"ד

תוס' ד"ה שתות.

ע"פ הבנתי מהתוספות, לשמואל, כל שיש ניגוד בין שתות מקח לבין שתות מעות, הולכים ע"פ שתות מקח, אלא אם כן לפי השתות מעות יהיה שיעור אונאה במדויק.

דוגמא א: אם שילם חמש ומשהו למוצר ששווה שש, אם נלך ע"פ שתות מעות - יהיה ביטול מקח, אך אם נלך ע"פ שתות מקח - תהיה מחילה.
במצב זה נלך אחר שתות מקח, ותהיה מחילה.

דוגמה ב: אם שילם שש למוצר ששווה חמש ומשהו, אם נלך ע"פ שתות מעות - תהיה מחילה, ואם נלך ע"פ שתות מקח - יהיה ביטול מקח,
הולכים אחר שתות מקח - וישנו ביטול מקח.
אזכיר עוד קטע קטן:
לפי שיטת שמואל, אם שילם שש למוצר ששווה חמש, אם נלך ע"פ שתות מקח - יהיה ביטול מקח, ואם נלך ע"פ שתות מעות - קנה ומחזיר אונאה, ואנו הולכים אחר שתות מעות, וקנה ומחזיר אונאה.

שאלתי לגבי הדוגמה השניה (שילם שש למוצר של חמש ומשהו) והקטע הנוסף (שילם שש למוצר ששוווה חמש):
כאשר שילם שש למוצר ששווה,חמש, אני אומר שאין ביטול מקח, אלא קנה ומחזיר אונאה.
אך כאשר שילם שש למוצר של חמש ומשהו (גרם לכך שתהיה פחות אונאה - קודם האונאה הייתה 1, ואילו עכשיו היא קצת פחות מ-1) - במקרה כזה יהיה ביטול מקח!
הרי המצב הזה לא נשמע הגיוני, אבל ככה הבנתי משמואל ומהתוספות...

מקווה שהבנתם,
שבת שלום:

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר