בס"ד
תוס' ד"ה שתות.
ע"פ הבנתי מהתוספות, לשמואל, כל שיש ניגוד בין שתות מקח לבין שתות מעות, הולכים ע"פ שתות מקח, אלא אם כן לפי השתות מעות יהיה שיעור אונאה במדויק.
דוגמא א: אם שילם חמש ומשהו למוצר ששווה שש, אם נלך ע"פ שתות מעות - יהיה ביטול מקח, אך אם נלך ע"פ שתות מקח - תהיה מחילה. במצב זה נלך אחר שתות מקח, ותהיה מחילה.
דוגמה ב: אם שילם שש למוצר ששווה חמש ומשהו, אם נלך ע"פ שתות מעות - תהיה מחילה, ואם נלך ע"פ שתות מקח - יהיה ביטול מקח, הולכים אחר שתות מקח - וישנו ביטול מקח. אזכיר עוד קטע קטן: לפי שיטת שמואל, אם שילם שש למוצר ששווה חמש, אם נלך ע"פ שתות מקח - יהיה ביטול מקח, ואם נלך ע"פ שתות מעות - קנה ומחזיר אונאה, ואנו הולכים אחר שתות מעות, וקנה ומחזיר אונאה.
שאלתי לגבי הדוגמה השניה (שילם שש למוצר של חמש ומשהו) והקטע הנוסף (שילם שש למוצר ששוווה חמש): כאשר שילם שש למוצר ששווה,חמש, אני אומר שאין ביטול מקח, אלא קנה ומחזיר אונאה. אך כאשר שילם שש למוצר של חמש ומשהו (גרם לכך שתהיה פחות אונאה - קודם האונאה הייתה 1, ואילו עכשיו היא קצת פחות מ-1) - במקרה כזה יהיה ביטול מקח! הרי המצב הזה לא נשמע הגיוני, אבל ככה הבנתי משמואל ומהתוספות...
מקווה שהבנתם, שבת שלום: |