סקר
מסכת ערכין לעומת זבחים-מנחות-חולין -בכורות:
הקלה משמעותית
קשה באותה מידה
יותר קשה!
לא יודע


 

פורום פורטל הדף היומי

שבתפט ע"אז סיון תשע"ד11:39מה קיבלנו ב"מתן תורה"? / ‏אור חדש
וא"ר יהושע בן לוי בשעה שירד משה מלפני הקב"ה בא שטן ואמר לפניו רבונו של עולם תורה היכן היא אמר לו נתתיה לארץ הלך אצל ארץ אמר לה תורה היכן היא ... חזר ואמר לפני הקב"ה רבש"ע חיפשתי בכל הארץ ולא מצאתיה אמר לו לך אצל בן עמרם הלך אצל משה אמר לו תורה שנתן לך הקב"ה היכן היא אמר לו וכי מה אני שנתן לי הקב"ה תורה ?!?
א"ל הקב"ה למשה "משה בדאי אתה" ? (!)
אמר לפניו רבונו של עולם חמודה גנוזה יש לך שאתה משתעשע בה בכל יום אני אחזיק טובה לעצמי?!?
אמר לו הקב"ה למשה הואיל ומיעטת עצמך תקרא על שמך שנאמר (מלאכי ג, כב) זכרו תורת משה עבדי וגו':


השאלות
א: מה "שטני" כ"כ בלשאול איפה התורה?
ב: למה הקב"ה "מטרטר אותו"?
ג: מה תשובת משה לשטן, הרי בדף פח: הוא כבר הוכיח למלאכים שדווקא הוא כבן אדם ראוי לקבל התורה?
ד: האם משה רבינו אכן "שיקר" לשטן?
ה: מה תשובתו לקב"ה, מה שייך ענווה כששואלים אותך "איפה המתנה שקיבלת אתמול?"
ו:כהמשך לה' למה הקב"ה נהנה מהתשובה ומה שייכות השכר של "תקרא על שמך" לתשובה זאת?

תשובה:
השטן (הטעות) חושב שהתורה יכולה להנתן לעולם הזה המוגבל בצורה מוחלטת וכיון שכך יש מקום מוגדר שאפשר להניחה למשמרת, כיוון שכך מחפש הוא את מקום התורה וה"קרן זוית" שבה מונחת היא
משה רבינו יודע שהתורה היא שעשוע של הקב"ה שמשתעשע בה בכל יום. כדי להשתעשע כל יום צריך שיהיה בשעשוע חידוש תמידי!
ממילא יודע משה רבינו שהתורה היא אין סופית ואין יכולת כלל להניחה במקום מוגדר שהרי גודלה הוא יותר מכל הארץ והשמים!
תשובת מרע"ה לשטן היא אם כך : "רק שטן יכול לחשוב שקיבלתי את התורה בסיני, האמת שנגעתי בה, ליקקתי אותה, ליטפתיה אבל לקבל תורה ולהניחה בכיסי?!? לא ייתכן!"
בתשובה זו גילה מרע"ה שמבין ערכה של תורה יותר מהמלאכים שחשבו שיש "מקום" לתורה בשמים או השטן שחושב שיש לה "מקום" בארץ.
מרע"ה חידש לנו שיש אפשרות לקבל עוד ועוד משעשוע זה שנקרא תורה, בגילויו זה נתן משה רבינו לנו את הזכות והיכולת ואף את החובה "לחדש בתורה", כיוון שכך, כל שעתיד תלמיד לחדש הכל מכח חידוש זה של משה בא, ולא מכיוון שקיבל כבר משה הכל מסיני חלילה (זו טעות השטן וכן מוכח מהמעשה עם ר"ע שמשה לא מבין דבר מהנאמר שם) אלא שקיבל בסיני את הגישה לאותו מעיין אין סופי של שעשוע מחדש ומתחדש.
ועל כן המימרא הבאה של ריב"ל היא:
"וא"ר יהושע בן לוי בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שהיה קושר כתרים לאותיות אמר לו משה אין שלום בעירך? אמר לפניו כלום יש עבד שנותן שלום לרבו א"ל היה לך לעזרני מיד אמר לו (במדבר יד, יז)" ועתה יגדל נא כח ה' כאשר דברת"

יה"ר שנזכה רק להגדיל תורה ולא לטעות כטעות השטן שכבר ניתנה התורה ואפשר לשקוט על מי מנוחות.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר