סקר
בעקבות מסכת שקלים - האם תרצה ללמוד עוד מסכת מהתלמוד הירושלמי?





 

פורום פורטל הדף היומי

ראש השנהכד ע"בד סיון תשע"ד17:28והא ר''ג יחיד הוא כיון דנשיא הוא שכיחי / ‏עלי
רבים בהדיה
בפרשת השבוע החולף כתוב :"וַיַּקְרִיבוּ הַנְּשִׂאִים אֵת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּיוֹם הִמָּשַׁח אֹתוֹ וַיַּקְרִיבוּ הַנְּשִׂיאִם אֶת-קָרְבָּנָם לִפְנֵי הַמִּזְבֵּחַ." הבאה זו נפרדת מהבאת העגלות והבקר שלפניה, וגם שונה ממנה, כי את העגלות והבקר הביאו הנשיאים בשיתוף ויחד.
בפעם הראשונה בפסוק הי' שבמילה הנשאים אחרי הא' ואילו בשניה הי' לפני הא'.
מה פשר התופעה ?
לכאורה ניתן לחלק בפשטות ולומר שחנוכת המזבח משותפת לכל הנשאים כנציגי השבטים, לכן הסיומת ים היא סיומת הריבוי וגם החיבור של נש[י]א כאשר כל נשיא כתוב בכתיב חסר כי מייצג הוא את הרבים שעמו ולא את עצמו ביחוד, כמו ר"ג, וכולם חברו לחנוך את המזבח יחד, ואילו קרבנות הנשיאם - אין חיבור ממשי ביניהם אלא רק דמיון חיצוני וכל נשיא היתה לו כוונה שונה משלו, על כן כל נשיא נכתב מלא אבל ללא חיבור לאחרים, ולכן רק ם הריבוי נוספה בלי י' החיבור. אבל משרע"ה הסתפק בזה עד שגילה לו הקב"ה בצוותו 'נשיא אחד ליום, נשיא אחד ליום'. כך נלענ"ד.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר