סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יומאפח ע"אה אדר א תשע"ד09:23דברים לסיום המסכת / ‏המכריע
להתחיל מחדש
הרמב"ן כתב באגרתו כשתקום מן הספר תחשוב מה למדת, כלומר מה אתה יכול לקחת אתך מהלימוד למעשה. וקל וחומר בסיימנו מסכתא יש להתבונן מה ניתן לקחת איזה מסר מהמסכת. ננסה להתבונן מה ניתן ללמוד מהמסכת שלנו העוסקת בענייני יום הכיפורים.
ידוע שכל מועדי ישראל, מלבד ראש השנה, יסודם במאורעות שאירעו לעם ישראל בשנה הראשונה לצאתם מארץ מצרים. ראש השנה הוא מועד טבעי שנקבע בראש השנה, אבל פסח וסוכות נקבעו על אירועי יציאת מצרים ועצרת על מתן תורה. וביארו חז"ל שגם יום כיפור קשור למאורע מסויים אע"פ שלא נתפרש להדיא בתורה.
לאחר חטא העגל, עלה משה למרום פעם שניה ושלישית להעתיר בעד עם ישראל, ונסתיימו מ' ימים האחרונים בעשירי בתשרי ואז מחל הקב"ה לישראל את אותו עוון, ואמר שיום זה ייקבע ליום מחילה וסליחה לדורות.
במעמד הר סיני הגיעו בני ישראל לפסגה. הרי היו הם שקועים במצרים במט שערי טומאה, ובמשך מט יום זכו להתקדש ולהיטהר בסילודין עד שהגיעו למעמד הר סיני, בו ראו גילוי שכינה, אתה הראית לדעת, נבקעו כל הרקיעים וראו הכל, וכל העם התנבאו והגיעו לדרגה עליונה של דביקות בבורא יתברך, קיבלו את התורה, וגם בגשמיות נתרפאו כל החולים ונתבטלה מהם גזירת מיתה וחזרו לדרגת אדם הראשון קודם החטא. בקיצור הגיעו לשלימות הכי גדולה האפשרית. לא עבר זמן רב, עד שהמלך במסיבו, עודם חונים באותה החנייה למרגלות ההר בו אירע המעמד הגדול, ונכשלו בעבודה זרה, נרדי נתן ריחו. ניטלו מהם הכתרים שזכו להם על ידי אמירת נעשה ונשמע, כלומר איבדו את כל מעלתם, אני אמרתי אלהים אתם – אכן כאדם תמותון, חזרו לחוליים ולשפלותם וכמעט נגזרה עליהם כליה, לולא משה עבדו עמד בפרץ לפניו וביטל את הגזירה. התרסקות כמעט גמורה רח"ל.
לאחר שמונים יום של תפילה ותחנונים בעשירי בתשרי מחל הקב"ה, וינחם ה' על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו, וסלחת לעוונינו ולחטאתינו ונחלתנו, הנה אנכי כורת ברית וגו'. ולא זו בלבד, אלא חזר הקב"ה וקירבם אליו באהבה גמורה וציוום על בניית המשכן, ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם. חיבור מחודש של אהבה בין הבורא לעמו. כאן נוסד המהלך שאחרי כל נפילה ולו גדולה ככל שתהא, ישנה אפשרות לתקן ממש הכל, למחוק את העבר השלילי ולהתחיל דף חדש מהתחלה.
אמר הקב"ה מהלך זה ימשיך לעולם. בכל שנה ושנה, כעבור שנה של נפילות, חטאים, הזנחה והתרשלות, מגיע יום הכיפורים, חזרו בתשובה, לפני ה' תטהרו, ואני מטהר אתכם. מחיקת חובות וחטאים, התחלה מחודשת ברצון ובקירבה גדולה. זה הקשר העמוק והמהותי בין יום הכיפורים ההיסטורי ליום הכיפורים השנתי.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר