סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יומאפח ע"אג אדר א תשע"ד23:44חשבתי, לסיום מסכת, להביא את החידוש הבא / ‏יהודי_קדום
אלא שהזמן קצר והייתי שמח שהת"ח שכאן יעזרו בבדיקתו ויעירו הערותיהם:
(הרעיון המצריך בדיקה מתחיל למטה במילה חשבתי )

בעניין ראיית קרי ביום הכפורים מביאה הגמרא שתי ברייתות:

ברייתא האומרת: "הרואה קרי ביום הכפורים (בלי כוונה י.ק.) עונותיו מחולין לו" וברייתא האומרת: " הרואה קרי ביום הכפורים עונותיו סדורין" ולא נאמר מחולין. מיישבת הגמרא "מאי סדורין סדורין לימחל" כלומר עוונותיו סדורין בשמיים כדי לימחול עליהן.

ראיתי בצל"ח על מסכת ברכות דף נז.

"עונותיו מחולין וכו' מאי סדורין למחול. שמעתי מזקני אבי אמי הגאון החסיד מוהר"ר אלעזר זצ"ל שאמר בשם זקינו הגאון מאיר עיני הגולה מוהר"ר העשיל זצלה"ה, פירוש הדבר, דכשהם סדורים ודאי הם למחול, כי מעביר ראשון דרכו של הקדוש ברוך הוא, שעון הראשון הבא לתת בכף מאזנים הקדוש ברוך הוא מעבירו ושומטו ואינו מניחו בכף מאזנים, וממילא כשהוא מחצה על מחצה כיון שחסר הראשון יכרעו הזכיות, ועיין במס' ראש השנה דף י"ז ע"א (בתוס') [ברש"י] בד"ה מעביר ראשון וכו'. ואמר רבא ועון עצמו אינו נמחק, דאי איכא רובא עונות מחשב בהדייהו."

וחשבתי ליישם על מאמר הרב העשיל זצוק"ל המתואר לעיל, את הכלל "ראשון ראשון בטל" שהרי גם כאן יש 'תערובת' של עוונות וזכויות אלא שהם מסודרים באופן כזה שכש"מעביר ראשון דרכו של הקדוש ברוך הוא..." זה כמו בכלל (ע"ז עג.): אם דבר מתערב לאט לאט בתערובת כל מה שנתערב בה מתבטל, והבא אחריו אף הוא מתבטל וכו' עד שנמחלין לו כל עוונותיו.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר