סקר
מסכת שבת






 

פורום פורטל הדף היומי

יומאעב ע"איח שבט תשע"ד13:22בתי ידים / ‏עלי
רמב"ם הל' כלי המקדש והעובדים בו פ"ט : המעיל כולו תכלת. וחוטיו כפולין שנים עשר ופיו ארוג בתחילת אריגתו. ואין לו בית יד. אלא נחלק לשתי כנפים מסוף הגרון עד למטה כדרך כל המעילים ואינו מחובר אלא כנגד כל הגרון בלבד. והקורע פי המעיל לוקה שנאמר לא יקרע. והוא הדין לכל בגדי כהונה שהקורען דרך השחתה לוקה:
השגות הראבד : ואין לו בית יד. א"א זו מנין לו:
כתוב בתורה :
וּמִן-הַתְּכֵלֶת וְהָאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי, עָשׂוּ בִגְדֵי-שְׂרָד לְשָׁרֵת בַּקֹּדֶשׁ; וַיַּעֲשׂוּ אֶת-בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ, אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן, כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה'.
אם בגדי השרד הם בגדים ששורדים את שוליהם כדי לתפור להם שרוולים, משמע שיש בגדים העשויים מתכלת וארגמן וכו' שיש להם שרוולים. היות והכתונות נעשו רק משש, כלומר פשתן, ולא מתכלת וארגמן וכו', משמע שאין מדובר בכתונות. המעיל נעשה כולו מתכלת, אם כן גם במעיל לבדו לא מדובר ( וקשה על הראב"ד ).
אם נאמר שמדובר בכלל בגדי הכהונה, ובהם יש מכל המינים ( באבנט, כי המצנפת שש וכן המגבעות, וכן מכנסי בד, וכבר כתבנו שהכתונת שש, וכן החושן והאפוד נעשו מכמה מינים ) אלא שבחלקם יש שרוולים ובחלקם תכלת וארגמן וכו',מבנה הפסוק מוזר, כי לא חילק בין אלו לאלו. אם נאמר שמדובר בכיסויי הכלים יוצא שעשו לבדי הארון ושאר הכלים ולמוטות שרוולים מבדים ולא רק כיסויים, וזה דבר תימה שלא נזכר בשום מקום...
וכפי שרואים כבר התלבטו בכך הראשונים...
אם אינני טועה באחד המאמרים המוקדמים שנתפרסמו ב'מעלין בקדש' דן הכותב הנכבד בעניינים אלו...

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר