סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יומאנה ע"אא שבט תשע"ד18:42הראו את הכרובים - מדוע / ‏עלי
במלכים פרק ז כתוב :
"וַיַּעַשׂ אֶת-הַמְּכֹנוֹת ...וְזֶה מַעֲשֵׂה הַמְּכוֹנָה מִסְגְּרֹת לָהֶם וּמִסְגְּרֹת בֵּין הַשְׁלַבִּים. כט וְעַל-הַמִּסְגְּרוֹת אֲשֶׁר בֵּין הַשְׁלַבִּים אֲרָיוֹת בָּקָר וּכְרוּבִים וְעַל-הַשְׁלַבִּים כֵּן מִמָּעַל וּמִתַּחַת לַאֲרָיוֹת וְלַבָּקָר לֹיוֹת מַעֲשֵׂה מוֹרָד. ל וְאַרְבָּעָה אוֹפַנֵּי נְחֹשֶׁת לַמְּכוֹנָה הָאַחַת וְסַרְנֵי נְחֹשֶׁת וְאַרְבָּעָה פַעֲמֹתָיו כְּתֵפֹת לָהֶם מִתַּחַת לַכִּיֹּר הַכְּתֵפוֹת יְצֻקוֹת מֵעֵבֶר אִישׁ לֹיוֹת. ...לו וַיְפַתַּח עַל-הַלֻּחֹת יְדֹתֶיהָ וְעַל ומסגרתיה (מִסְגְּרֹתֶיהָ) כְּרוּבִים אֲרָיוֹת וְתִמֹרֹת כְּמַעַר-אִישׁ וְלֹיוֹת סָבִיב. לז כָּזֹאת עָשָׂה אֵת עֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת מוּצָק אֶחָד מִדָּה אַחַת קֶצֶב אֶחָד לְכֻלָּהְנָה. {ס} לח וַיַּעַשׂ עֲשָׂרָה כִיֹּרוֹת נְחֹשֶׁת אַרְבָּעִים בַּת יָכִיל הַכִּיּוֹר הָאֶחָד אַרְבַּע בָּאַמָּה הַכִּיּוֹר הָאֶחָד כִּיּוֹר אֶחָד עַל-הַמְּכוֹנָה הָאַחַת לְעֶשֶׂר הַמְּכֹנוֹת. לט וַיִּתֵּן אֶת-הַמְּכֹנוֹת חָמֵשׁ עַל-כֶּתֶף הַבַּיִת מִיָּמִין וְחָמֵשׁ עַל-כֶּתֶף הַבַּיִת מִשְּׂמֹאלוֹ וְאֶת-הַיָּם נָתַן מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית קֵדְמָה מִמּוּל נֶגֶב".
אם כן בבית ראשון גם על המכונות של הכיורים נעשו צורות כרובים כמער איש ולויות. אם כן מדוע הראו את הכרובים שבפרוכות או שבקדש הקדשים או שבקירות הרי גם בחצר ראו אותם?
ונלענ"ד שהראו את הכרובים שבקדש הקדשים דווקא, כי כרובים אלו היו מיוחדים בכך שכנפיהם וראשיהם יכלו לנוע בין שני מצבים וגם הם עצמם להסתובב על עומדם, כי כך נעשו בידי האומנים.
א. הראשים פונים זה אל זה או אל הפתח
ב. הכנפים פונות לצדדים כלומר פרושות פתוחות לצדדים למלוא רוחבן או פונות לפנים ככרובי הארון שעל הכפורת, כאשר במצב זה גם הגופים והראשים פנו זה אל זה. יתכן שגם היה מצב של 'בעמדם תרפינה כנפיהם'.
מצב הכרובים השתנה בנס, ולכן הראו את מצבם לעם ברגלים כדי להראות חיבתם של ישראל מהקב"ה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר