סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתקטז ע"איז שבט תשע"ג03:54שרפה אחים שרפה / ‏הודו_כי_טוב
כל מה שנרשם באשכול זה נרשם כדי
ללבן את הסוגיה למה לשרוף ?
למה אין קדושה בשמות שגויי מין כתב (למרות שניתנת דוגמה מסוטה) ?
למה אי אפשר להניח לשונה ממך לנפשו ?
האם השם הוא בקול דממה דקה או השם איש מלחמה השם שמו ?
(מפרשת השבוע בשלח)



"אמר רבי טרפון: אקפח את בני, שאם יבאו לידי שאני אשרוף אותם ואת האזכרות שבהן, שאפילו אדם רודף אחריו להורגו, ונחש רץ להכישו - נכנס לבית עבודה זרה, ואין נכנס לבתיהן של אלו. שהללו מכירין וכופרין, והללו - אין מכירין וכופרין".

בדף היוםיומי בבית המדרש הוירטאולי מצוטט
הרמב"ם (הלכות יסודי התורה ו, ח) הביא אף הוא הסבר זה, שלפיו אין קדושה בשמות, אך הוסיף עליו:


"אבל אפיקורוס ישראל שכתב ספר תורה שורפין אותו עם האזכרות שבו, מפני שאינו מאמין בקדושת השם ולא כתבו לשמו אלא שהוא מעלה בדעתו שזה כשאר הדברים והואיל ודעתו כן לא נתקדש השם, ומצוה לשורפו כדי שלא להניח שם לאפיקורוסים ולא למעשיהם, אבל עובד כוכבים שכתב את השם גונזין אותו".

לדעת הרמב"ם, אין קדושה בשמות שכתבו אפיקורסים, אולם מסתבר שאף בשם שכתב עובד כוכבים אין קדושה. מדוע, אם כן, שורפים ספר שכתב אפיקורוס, אך גונזים ספר שכתב נכרי? על כך משיב הרמב"ם שיש מצוה "שלא להניח שם למעשיהם"
. אפיקורסים ומינים שעוסקים בכתיבת תורה ובדברי תורה מעניקים לגיטמציה למעשיהם בטענה שהם צועדים בדרך הנכונה, ומקיימים "תלמוד תורה" לשיטתם. כדי לעקור ולבער השקפה כזו, חובה לשרוף את ספריהם.

אם כל דת/כת'עדה שמאמינה בייחוד השם הייתה נוהגת כך לא היו נשארים ספרי קודש כלל ואף לא ספרים כלליים של מדע ושאר דברי חולין
וכבר היו דברים מעולם
למשל
המוסלמים שרפו ספריית ענק באלכסדריה שבעקבותיה אבד ידע רב לאנושות כולה
בתי כנסת נשרפו , ספרי תורה
גמרות נשרפו וצונזרו
רק לאחרונה נשרפו ספרי קודש פה בארץ הקודש על ריב שכלל לא קשור לדת
באשכול קודם דיברו שהרגו בית שמאי בבית הלל
יש מוסלמים שיעיים שמתירים לעצמם לבצע פיגועים במסגדים סונים
"להרוס את עולמי באתם ? "
קורבן הפלישתים והמתנות כשהחזירו את ארון השם כן הוקרבן והועלו כי מה שראוי
לעלות לא יירד וזה קורבנם לא שייך לנו
כך לא ברור לי למה אין קדושה בשמות אם גויי/מין כתבו אם פרות נקבות של הפלישתים היו קורבן לכל דבר ושם כן זה קדוש

כבר אמר מי שאמר ואף על פי כן נוע תנוע
ושוב אצטט מה שהראה השם לאליהו הנביא
כל דממה דקה

וכפינת תחביבו מפרשת השבוע
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְּבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת ה' אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִיפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם. ה' יִלָּחֵם לָכֶם וְאַתֶּם תַּחֲרִישׁוּן (יד: יג-יד).

מאמר מבר אילן

ואין לזה סוף מצוטט עוד בדף :
לדעת הרב פיינשטיין, נפקא-מינה אפשרית בין פירוש רש"י ובין חידושו של הרמב"ם קשורה לתנועה הרפורמית. מחד גיסא, קשה לומר שאדם רפורמי הוא עובד עבודת כוכבים, ועל כן פירושו של רש"י בגיטין איננו רלוונטי. מאידך, אם נתפוס את התנועה הרפורמית כתנועה של מינים, והרב פיינשטיין משוכנע שכך פני הדברים, יש לשרוף את ספריהם אף אם נכתבו "בקדושה", לשיטתם, כדי לא להניח שם למעשיהם.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר