סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עבודה זרהלו ע"אטו שבט תשע"ג20:21בענין שהיו הורגין תלמידי ב"ש בתלמידי ב"ה / ‏מענה קולי
שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

אני מלמד סוגיית גזירת יח דבר - 'שעמדה להם בנפשותיהם', ולכן אפילו אליהו הנביא לא יכול להתיר. (ע"ז לו ע"א).

ובירושלמי שבת א:ד 'שהיו הורגין תלמידי ב"ש בתלמידי ב"ה'. בקרבן העדה שם 'לא הורגין ממש, אלא שאיימו עליהם לא לעלות'. ובירושלמי כפשוטו לר"ש ליברמן שם, שלא נראה כן ממגילת תענית, שגזרו תענית על מעשה זה שנהרגו 3000 (?) מתלמידי ב"ה.

עוד ראיתי מי שכתב שמותר להרוג על אמיתות ד"ת מעמשא שחגר חרבו כישמעאלי ואמר מי שלא מקבל דרשת עמוני ולא עמונית יידקר בחרב זה. אך צע"ג.. ולא נראה לי שהנידונים שווים (שם מדובר בבירור המסורת וכאן בגזירה חדשה).

ראיתי מאמר של הרש"ר הירש בקובץ המעיין (כ"ז באוצר החכמה) שתוקף את גרץ שאין מקור ל'וויכוחים עקובים מדם' בין ב"ש וב"ה, ומתייחס למקור זה. נראה שמפרש שלא הרגו ממש אלא הכוונה כמבואר בבבלי ש'נעצו חרב בבית המדרש למנוע שינוי המניין, ואע"פ שתלמידי ב"ש(!) לא עלו, בכ"ז הרוב הסכימו לדעתם. אך למקור ממגילת תענית לא ראיתי שהתייחס.

לע"ע לא מצאתי פשט המתיישב על לבי במקורות שתח"י.

אודה מאד לכת"ר אם יודע לבאר עניין זה, או לשלוח לי מקור שמבארו.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר