סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתקד ע"אה שבט תשע"ג02:20דינים העולים לדף קד עמ' א' / ‏המכריע
קד.
מ' פתוחה ומ' סתומה וכן נצפ"ך – ניתנו בסיני, ונשתכחו מי באמצע ומי בסוף והחזירום הצופים.
ונמצאו שניהם היו בלוחות. הכתב היה חקוק מעבר לעבר, ונראה מצד שני כגון נבוב מכאן בובן מכאן.
המ' הסתומה והס' שבלוחות - בנס היו עומדין.
ואין עדיפות למ' סתומה מפתוחה או להיפך.
(ולכן יליף ר"ח מריב"ב דכשם שפתוח ועשאו סתום כשר לדידיה, ה"ה סתום ועשאו פתוח).
משניתנה תורה - אין הנביא רשאי לחדש דבר.

היסודות הנלמדים מדברי הדרדקי והמסתעף;

למד תורה וגמול דלים בריצה אחריהם ובסתר, הקב"ה זן וחן אותך ומיטיב לך וקושר לך כתר לעוה"ב.
על העני להמציא עצמו לבעה"ב.
יש דברים שניתן רשות לדורשן ויש דברים שיש לסותמן, כגון מעשה מרכבה.
אדם כשר צריך להיות עניו, ויוסיף על כפיפתו ללמוד ברתת וענוה יתירה, ויזכה להיות זקוף לעוה"ב.
סמוך עניים. וי"א עשה סימנים בתורה וקנה אותה.
בשעת המכנסים פזר. בשעת המפזרים, ויש גדול ממך, כנס.
אין הקב"ה יכול להסתכל ברשע, ואם חוזר בו קושר לו כתר כמוהו.
בא ליטמא, פותחין לו. בא ליטהר, מסייעין בידו.
שקר שכיח, ולא קאי. אמת לא שכיחא, וקאי.
הרשע שתיעב את ה' ולא חשק בו וטימא גופו ונעל דלתות ה' -
הקב"ה לא מתאוה לו, ושמו אין חל עליו, ולא מרחם עליו ומגדע קרנותיו.
אם אתה בוש מלחטוא -
אתה גר תחת כסא הכבוד, ויש חציצה בינך למדת הדין, ואין אתה מזדעזע מן השטן.
שר של גיהנום מבקש לגיהנום את ישראל -
והקב"ה חס עליהם מפני שבעטו בניאוף, ודכים וכנים וצדיקים הם, ואין לו חלק בהם.
אומר הגיהנום זנני מזרע שת (כולל ישראל) - והקב"ה משיב שיוליכם לגן הדסים.
אומר הגיהנום רעב אנכי - עונה לו הקב"ה הללו זרעו של יצחק, המתן לכיתות של עכו"ם.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר