סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתמט ע"אז כסלו תשע"ג08:18אלישע בעל כנפיים / ‏איש
בס"ד
ואל"כ

אומרת הגמ' תפילין צריכין גוף נקי, זאת לאור המקרה של אלישע בעל כנפיים.
מה עינינה של התפילין? מהו גוף נקי? הדבר קשור לדברי יעקב לשמעון ולוי, עכרתם אותי, יש מקום לשייך ולהבין אף לימים אלו, המלחמה בעזה.

להצלחת חילי צ.ה.ל שליחי הקב"ה להושיע את ישראל
יה"ר שנזכה ל ה' ילחם לכם ואתם תחרישון.

לאחר ששמעון ולוי הורגים את תושבי העיר שכם, העיר אשר טימאה את אחותם, וַיִּקְחוּ שְׁנֵי-בְנֵי-יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל-הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל-זָכָר.וְאֶת-חֲמוֹר וְאֶת-שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי-חָרֶב וַיִּקְחוּ אֶת-דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ.או' יעקב וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-שִׁמְעוֹן וְאֶל-לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.מעשיהם של שמעון ולוי, ענינם ככניסה לעיר עזה, אשר מריעין בישין ,בה.
לאחר שנלקחת דינה, בת יעקב, ע"י שכם בן חמור, באים אחיה, שמעון ולוי, בערמה, על יושבי העיר שכם בהיותם חלשים לאחר שמלו עצמם, כציווי אחי דינה וַיַּהַרְגוּ כָּל-זָכָר.תושבי שכם מיהרו למול עצמם ברצונם לבוא בקהל ישראל, לשאת את דינה ואת בנות ישראל.
שמעון ולוי, ביום השלישי, בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים באו על העיר והורגים כל זכר.יעקב, בשומעו את מעשה בניו, חרד ואומר להם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-שִׁמְעוֹן וְאֶל-לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.
מדוע חרד יעקב, הרי מובטח הוא, כדבריו בתפילתו קודם לפגישתו עם עשו, וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב.??????
הגמ' במסכת שבת אומרת, אמר רבי ינאי תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים ומדוע קרו לו בעל כנפים שפעם אחת גזרה מלכות רומי הרשעה גזירה על ישראל שכל המניח תפילין ינקרו את מוחו והיה אלישע מניחם ויוצא לשוק ראהו קסדור אחד רץ, אלישע, מפניו ורץ אחריו וכיון שהגיע אל אלישע נטלן, אלישע, מראשו ואחזן בידו אמר לו מה זה בידך אמר לו, אלישע, כנפי יונה פשט את ידו ונמצאו כנפי יונה לפיכך קורין אותו אלישע בעל כנפים.הגמרא אומרת שהנחת תפילין מצריכה גוף נקי, הדבר נלמד מאלישע, אשר כונה אלישע בעל כנפיים בשל הנס שקרה לו כדלעיל.
מה ענינם של תפילין ? מדוע צריכין הן גוף נקי ? מהו גוף נקי ?
אומר הרב קוק "..והנה התפילין הם ברית מיוחד לישראל, עדות על התיחדותם המצויינת בתור ממלכת כהנים וגוי קדוש, אשר הפליא אדון כל, ברוך הוא, אותם מכל העמים אשר על פני האדמה.ע"כ הדרכתם ומוסרם הוא יותר נשגב ויותר נעלה מההדרכה הנתבעת בכל עם ולשון".
אומר הרב קוק עם ישראל מדרגתו המוסרית והכללית נשגבה יותר מדרגתם של שאר העמים.
"על כן מי יוכל לעלות אל הר ה' להתייחד במוסר העליון והנשגב.....רק מי שגופו נקי, שהמוסר הטבעי כבר קנוי לו כראוי........התכונה של עמידת האדם בחזקו ותקפו גם בעת צרה תלויה היא בהתעצמות הטבעית שיש בנפשו"
או' הרב קוק, האדם מישראל גבוהה מעל כל העמים במידותיו הכלליות והמוסריות.בהיותו האדם מישראל, בהיות עם ישראל בעל עוצמה טבעית כללית ומוסרית, אזי יוכל לעמוד "בפני כל גלי ים זועף". יכולת זו של האדם מישראל הינה רק לאחר שהמוסר הטבעי כבר קנוי לו כראוי, המוסר הטבעי הינו המוסר אשר מכירים האומות, מוסר בסיסי והגיוני.מוסר בסיסי זה קרוי גוף נקי.דרגתו המוסרית והכללית של איש ישראל הינה גבוהה יותר מהמוסר הטבעי, אשר לשאר העמים.
יעקב חושש ממעשה בניו, שמעון ולוי, שמא מעשיהם באו שלא ממקום המוסר הישראלי.מעשה שכזה במוסר הטבעי, מוסר האומות איננו נכון.מעשה שכזה יכול להיעשות רק בהיות האדם במוסר "האיש הישראלי".במוסר עילאי זה מעשה שכזה הינו מוסרי, בעת הצורך.
יכולת שליחיו של הקב"ה, צבא הגנה לישראל, להיכנס לעיר אשר ברור וודאי שיהרגו אנשים אשר ייתכן ואל להם להיהרג.נובעת מהיות חיילי צהל במדרגת המוסר של האיש הישראלי.מדרגה זו מביאה לידי "עמידת האדם בחזקו ובתקפו גם בעת צרה".
דויד לקס אמת

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר