סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןסד ע"אג אייר תש"ע21:26ביטול יצר דעבודה זרה / ‏לינקוש
להלן דברים מהספר "כבוד חכמים" נכתב ע"י ר' יעקב לנדא, דור רביעי ל"נודע ביהודה", עמ' 101-103, בספר הובאו ביאורים נפלאים לאגדות התלמוד, והם תואמים את שיטת הרמב"ם בביאור אגדות התלמוד:

"צעקו מר מקירות לבם: הה איך נבהלו דורות הראשונים בהבלי תעתועי ע"ז וגם עוד מרקד ביניהם אמונות הבל כאלה, איך נתעו בשוא להתפתות להבלים ושיגעונות האלה, עד כי סבבו להם כל הרע ההוא, ועוד לא יכלו נקיון לשרש מהם הדעות הכוזבות ההם, והתענו והתפללו אל ה', כי יסיר לב האבן מהמון ישראל ויפקח עיניהם ויטהר לבם, ואם מנסה ה' אותם להטיב להם אחריתם ולהגדיל שכרם, לא יאבו השכר ולא ההפסד. והנה על משפטם זה הסכימו כל המון ישראל השומעים דבריהם ויקראו בקול גדול: אמת! כי הסכימו לדבר בלב אחד, כי נפל הרעיון וההסכמה הזאת בלב כולם, וזה אות כי מן השמים הושם זאת בלבם להסכים כולם בדבר.

וע"כ ביקשו רחמים "שימסר היצר בידם" פ' שיעזרום מן השמים לתקן תקנות והרחקות, גזרות גדרים ומשמרות, להרחיק העם ולהבדילו מטומאת גויי הארצות, למען לא יכשלו עוד בחטא הזה, והתפללו שתינתן להם יכולת על זה, ושיסכימו העם על גזרותיהם ותקנותיהם, ושיפעלו ויבואו לתכלית כוונתם.

ויחקרו על מקור שורש וסיבת האמונות הרעות למען לעקרם ולשרשם מישראל, ולטהרם מהמרי הגדול הזה לעולם, והנה נגלה להם כי היצה"ר הזה, הנה מקורו ושורשו בין האנשים הגדולים, כי נשיהם אשר לקחו להם מבנות העמים היתה הסיבה להעביר אותם ואת בניהם מאחרי ה', וגם בכהנים הניגשים אל ה' ובבית הכהן הגדול הנכנס לקדש הקדשים נמצאה התועבה הזאת, כמו דבר סנבלט החורני ונשי בני יהושע בן יהוצדק הכה"ג, אשר אם אמנם הוא בעצמו היה איש צדיק וקדוש, הנה אמרו רז"ל על הכתוב "ויהושע בן יהוצדק לבוש בגדים צואים" שהיו בניו נושאים נשים שאינן מהוגנות, פ' נשים נכריות. וזה מליצתם שיצא היצר הרע מבית קה"ק, מבית הכה"ג, כמבואר בספר עזרא י,ח וַיִּמָּצֵא מִבְּנֵי הַכֹּהֲנִים, אֲשֶׁר הֹשִׁיבוּ נָשִׁים נָכְרִיּוֹת: מִבְּנֵי יֵשׁוּעַ בֶּן-יוֹצָדָק, וְאֶחָיו--מַעֲשֵׂיָה וֶאֱלִיעֶזֶר, וְיָרִיב וּגְדַלְיָה. ובסוף נחמיה תראה כי אחר כל ההשתדלות בזה קשה היה לבער החטא הזה, כמבואר בנחמיה יג,כח כח וּמִבְּנֵי יוֹיָדָע בֶּן-אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, חָתָן לְסַנְבַלַּט הַחֹרֹנִי; וָאַבְרִיחֵהוּ, מֵעָלָי. הנה גם בבית הכהן הגדול המשמש בקה"ק היה הגירא דנורא הטורף ומכלה אותם מנפש ועד בשר, ומפסיד ומתעה העם מאמונתם.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר