סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

סנהדריןב ע"אא אדר תש"ע19:37שור תם שהרג - בכמה דיינים נידון למיתה? / ‏עומר
בס"ד

הפסוק אומר את דין שור מועד שנגח אדם למוות - "השור יסקל וגם בעליו יומת".
המשנה הקישה בין מיתת אדם לסקילת השור - מה מיתת אדם ב-23, אף סקילת השור ב-23.

ניתן להבין במספר דרכים את הלימוד:

1) הפס' משווה מיתת אדם לסקילת כל בהמה או הריגתה ע"פ דיני התורה מסיבות שונות(והדוג' המוקשת כפי שהיא מופיעה בפס' - שור מועד שנסקל לאחר הריגת אדם), ולפי"ז כל דיני בהמה שנידונה למוות נידונים תמיד ב-23.

2) הפס' משווה את מיתת אדם לסקילת שור לאחר הריגת אדם (והדוג' המופיעה בפס' היא סקילת שור מועד לאחר הריגת אדם), ולפי"ז דיני בהמה שנידונה למיתה באופן כללי נידנים ע"י שלושה, ואילו כל שור הנסקל - בין תם ובין מועד - מצריך 23.

3) הפס' משווה את מיתת אדם לסקילת שור מועד לאחר הריגת אדם בלבד, ולפי"ז רק שור מועד שדינו להיסקל לאחר הריגת אדם נידון ב-23, אך בכל מקרה אחר דינו ב-3 (גם בשור תם שדינו לסקילה, או בהמה שנידונה למיתה מכל סיבה שהיא).

על הדרך הראשונה ישנה קושיה, שלפי"ז למה המשנה נצרכה לפס' כמה שורות קודם לכן שנרבע צריך 23 דיינים - והלא זה נלמד כבר משור הנסקל (ע"פ דרך א'), ואילו כעת שמזכירים זאת, זה כמו שני כתובים הבאים כאחד ואין מלמדין, וזה סותר את כל דרך א'!

[ניתן לתרץ זאת, שבנרבע יש חידוש, מכיוון שאין הוא מבצע הפעולה שבגינה הוא נהרג, אלא האדם מבצע את הפעולה כלפיו, והוא נהרג רק מסיבה טכנית (רש"י על התורה במקום מסביר זאת), הייתי חושב שנצריך לדון אותו ב-70, או שנסתפק ב-3, ולא ניתן ללמוד אותו משור הנסקל כפי שהסברתי, ולכן הוצרך שם פס' מסוים. אך לפי זה קשה - אם זה לא בא לרבות רק שור תם שהרג אדם (כי אז זה בדיוק כמו שיטה שניה) ולא רובע ונרבע - מה הלימוד בא לרבות בקטגוריה של בהמה שנידונה למוות? איזו עוד בהמה נידונה למוות שאינה נרבעת, ולא סקלה אדם???].

לפי שיטה שניה קצת קשה, כי בדף טו: הגמ' שואלת מה לגבי דינו של שור סיני שהרג. עכשיו, לפי שיטה שניה שזה בא לרבות כל שור שנסקל - לכאורה בא לרבות גם שור סיני, אז מהי בכלל שאלת הגמ'? אלא מוכח כפי השיטה הראשונה!

[ניתן לתרץ גם זאת שמה שאמרו בשיטה השניה שנלמד עבור כל שור שנסקל, זה רק שור שנסקל על להבא, אבל על לשעבר לא בא לרבות...]

לכן נראה לי שהמשנה באה לומר רק שור המועד הנסקל שצריך 23 דיינים, וכל בהמה אחרת - 3 דיינים.

זה גם הגיוני מאד מבחינה מחשבתית, שבאופן כללי אין נפש הבהמה כמו נפש האדם, ולכן אין דינה ב-23, אך רק בשור מועד שסקל שדין בעליו (ללא העניין של הכופר שהתורה נותנת) היה מיתה, נידון ב-23 כמו אדם.

אם למישהו יש מקורות ודעות בנושא... מחכים בקוצר רוח.

יום נעים!

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר