רבות דובר על מחיאות כפיים להמתקת הדינים.ובמיוחד בתורת ברסלב [במספר תורות: "כשיש, חס ושלום, דינים על ישראל, על ידי ריקודים והמחאת כף אל כף נעשה המתקת הדינים" (בליקו“מ: תורה י´ סעיף א´ ותורה מ"ו) ], ואף מקובל ב,צ,מ. שנשאל ע''כ ענה: "שאין לזה מקור בדברי הקבלה"..
ולא מצאתי שיציינו לכאורה - מקור מפורש לדבר בסנהדרין צה ע''ב וכמבואר במהרש''א.
ב. * רַבִּי יִרְמְיָה בַּר אַבָּא אָמַר כַּפַּיִים סָפַק לָהֶם וָמֵתוּ. שֶׁנֶּאֱמַר וְגַם אֲנִי (הִכֵּתִי) [אַכֶּה] כַפִּי אֶל כַּפִּי וַהֲנִחֹתִי חֲמָתִי .[מי ספק כפיו? יש שפירשו ה', ואחרים המלאך,וי''א שהוכו בשתי ידיים.] * רַבִּי יִצְחָק נַפָּחָא אָמַר אׇזְנַיִם גָּלָה לָהֶם וְשָׁמְעוּ שִׁירָה מִפִּי חַיּוֹת וָמֵתוּ שֶׁנֶּאֱמַר מֵרוֹמְמֻתֶךָ נָפְצוּ גּוֹיִם.
ובמהרש''א - ושאמר ירמיה בר אבא כפים ספק להם גו'. הוא מבואר כי ב' ידיו הם ב' מדותיו ימין ושמאל רחמים ודין שבהן ברא הקב"ה עולמו כדאמרינן ביום עשות ה' אלהים ארץ גו' ששיתף הקב"ה מדת הרחמים עם מדת הדין וברא בהן את העולם.
כף אל כף. ואחר שגברה מדת הדין והוא כף השמאלי בחטאת מלכי יהודה ובחטא אחז אביו של חזקיהו וע"י צדקתו של חזקיהו וסייעתו שיתף הקב"ה מדת הרחמים עם מדת הדין דהיינו ששיתף כף הימני שהוא מדת הרחמים לכף השמאלי שהוא מדת הדין ובהם הכה סנחריב וסייעתו והניחותי חמתי ממלכי יהודה בזכות חזקיה. ע''כ.
------- ג. מוסיקה - ממית ומחיה. ועל השורה הבאה שבגמרא אומר המהרש''א.: "רַבִּי יִצְחָק נַפָּחָא אָמַר אׇזְנַיִם גָּלָה לָהֶם וְשָׁמְעוּ שִׁירָה מִפִּי חַיּוֹת וָמֵתוּ שֶׁנֶּאֱמַר מֵרוֹמְמֻתֶךָ נָפְצוּ גּוֹיִם."
במהרש''א - ..ושאמר אזנים גלה להם ושמעו כו'. כי הוא חירף מערכה העליונה כמ"ש את מי חרפת וגדפת ועל מי הרימות קול ותשא מרום עיניך על קדוש ישראל וז"ש שמאותו התרוממות וקדושה על ידי שירות החיות נפל הוא וחילו:" ע''כ.
ומבואר ברמבם שחיות הקודש הם הדרגה העשירית והגבוהה ביותר של המלאכים.
ד. הגר''א. הרי מבואר ששירת [ניגון ?]המלאכים גרמו למות צבא סנחריב. אמנם מצאנו דברים על כוחה העצום של המוסיקה המביאה עד ליציאת הנשמה במובן טוב של התעלות, וגם הפוך להחיות מתים. כדברי הגר''א המובאים בשמו בהקדמה לפאת השולחן - כאשר שיבח את חכמת המוסיקה אמר:
"כי רוב טעמי תורה, וסודות שירי הלויים וסודות תיקוני הזהר, אי אפשר לידע בלעדיה. ועל ידה יכולים בני אדם למות בכלות נפשם מנעימותיה, ויכולים להחיות מתים בסודותיה הגנוזים בתורה... כמה ניגונים וכמה מידות הביא משה רבנו עליו השלום מהר סיני, והשאר מורכבים בתורה שבעל פה המצויה בידינו".
ה. ועוד בראשונים: ריה"ל (ספר הכוזרי ב' ס"ה) שמתאר את המוסיקה שהיא "מעתקת את הנפש ממדה אל הפכה", הרמב"ן (בתורת האדם), כותב: "כי ענין הכנור וכלי הזמר במקדש רמז להשגת המחשבה שהיא נתלית ברוח, ואין בגשמיות דק כמוסיקא, כענין שאמרו קול ודבר ורוח וזהו רוח הקדש".
ובגמרא כאן הביאו דברי המהר''ל: שיש מסך המבדיל בין ה' והאדם...ו "אזניים גילה להם" - היינו שהסיר את המסך המונע את התחברותם אל השירה הנשגבה ומשלא יכלו לעמוד בה- מתו.
ותמוה הדבר לומר כן - איך זכו צבא סנחריב לדרגה גבוה כ''כ עד לשמיעת שירת "חיות הקודש" שהם מלאכים ברום הדרגה ?
ו. נדחה ובטל - מתבקש. אבל כאן מתבקש היה לומר שמיתתם נגרמה מסיבה שונה. במובן של ביטול כוחות הרוע והטומאה מעצם נוכחות והתגברות כוחות הקדושה. ובדוגמת האור המבטל את החושך. ולא שלא יכלו להכיל את עוצמת הקדושה - "כי לא יראני האדם וחי".
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום