א] לפי כמה ממקורותינו, בן כוזיבא הוא בר כוכבא, הנהיג מרד ברומיים. ונחלו בן כוזיבא וישראל נצחונות, וגייס צבא גדול של מאות אלפי בחורים מישראל. ובמשך כמה וכמה שנים היתה חלק גדול או רוב א''י תחת שלטונו, ואח''כ עוד כמה שנים בביתר. ב]ומובן בפשיטות, שרבי עקיבא וחכמי ישראל שהיו בסנהדרין הגדולה תמכו במרד הזה, כי אם הם לא היו תומכים, בר כוזיבא לא היה יכול לגייס מאות אלפים מישראל. ג] והרמב''ם כתב שהחכמים טעו בו שהוא מלך המשיח, נראה לפי דברי הרמב''ם,[בהלכות מלכים פרקים י''א וי''ב] שיכול להיות תהליך, שבהתחלה יהיה מלך על ישראל,[או אפילו מנהיג כ'נשיא' כמו בר כוכבא. שהרי אין ממנין מלך על ישראל בתחילה אלא על פי נביא וע''פ בי''ד של שבעים ואחד,כמ''ש ברמב''ם, ולא היה להם נביא] וישלטו בארץ לפי המצוה לדורות לרשת את ארץ ישראל. ואח''כ יכול להיות סימנים במלך ובמלכות הזו של 'חזקת משיח'. ואח''כ כמה וכמה סימנים, ויקבץ נדחי ישראל, ויבנה המקדש, ואזי הוא משיח ודאי. וגם לפי הרמב''ם, הרי הוא כותב [שם בהלכות מלכים פרק י''ב] שהמשיח ייחס את ישראל ברוח הקודש שתהיה עליו. ולכן נראה שגם הוא סובר כמו הגמרא כאן דמשיח יהיה 'מורח ודאין'. אלא, שזה יהיה תהליך עד שיגיע לכך. ומה שאמר רבי עקיבא שהוא המשיח, הכוונה, נראה לומר, שקיוו החכמים, שבן כוזיבא יגיע לבסוף לכל סימני: 'חזקת משיח' ,ואחר כך [בהדרגה אולי] לסימני: 'משיח ודאי, וגם לזה שיהיה לו רוח הקודש ומורח ודאין. ד]ומה שכתוב כאן בגמרא בסנהדרין צ''ג, נראה שפירושו שלאחר שמלך כמה וכמה שנים, ובביתר תרתין ומחצה שנין, וע''פ המדרש רבה על איכה, אדריינוס התייאש אז מלכבוש את ביתר, ורצה לחזור משם. אז אמר בן כוזיבא לחכמים: 'אנא משיח', כלומר, זה מקושר למ''ש בגמרא לפני כן, שנאמר על המשיח בישעיהו הנביא: 'ונחה עליו רוח ה' 'וכו', ואמר, שהוא הגיע כבר למעלות האלו. ואמרו לו החכמים, שבין מעלות אלו שהמשיח יהיה מורח ודאין, ולכן בדקו אם הגיע לזה. וראו שלא הגיע לזה, ועוד, שאפע''פ שהוא: 'לא מורח', הוא 'דאין' לפי הרגש בלי ראיות גמורות לגמרי וחקירות ובדיקות, והרג את רבי אלעזר המודעי שהיה חף מפשע. ולכן: 'קטלוהו', כמו שמפרש הרדב''ז על הרמב''ם [שם] שהפסיקו לתמוך בו. ונראה לומר, שלכן דנו אותו בבי''ד שלמעלה כרוצח, על שהרג את רבי אלעזר, וגזרו עליו למות, וז''פ: 'וקטלוהו'. ויש עוד חז''ל, שכתוב שאז: 'גברו העוונות' ונלכדה ביתר, משמע, שבהתחלה היו בן כוזיבא ואנשיו צדיקים, אבל אחר כך היה אצלם איזשהו תהליך של התדרדרות. והחכמים רק טעו במה שקוו שבן כוזיבא יהיה המשיח, אך בזה שתמכו במרד, לא טעו החכמים. |