סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

בבא קמאקיט ע"אכ אדר א תשפ"ד19:51מפסקי הדף היומי - מתנות מאשה נשואה / ‏שי הלוי
קבלת צדקה ומתנות מאשה נשואה - מפסקי הדף היומי - אתר פסקים

מעשה שהגיע לבית הדין: אשה קיבלה מסבהּ וסבתהּ כסף רב לתמיכה כלכלית באופן קבוע, ועוד כסף לקניית דירה. לאחר פטירתם נמצאה צוואתם לחלק בשווה את הכסף מחשבון הבנק. עלו טענות מצד המשפחה, שתחזיר את המתנות שקיבלה יתר על אחיה והוריה. האם האשה יכולה לעשות כן בלא רשות בעלה?

הגמ' בדף קיט. אומרת: שמותר לגבאי צדקה לקחת מן הנשים דבר מועט, אבל לא דבר מרובה. ומבארת עוד מה לקחת מהן. הסיבה היא, שחכמים תיקנו, שמעשי ידי האשה לבעלה, כנגד החיוב שהבעל מחוייב לפרנס את אשתו. השלכות נוספות יש לדין הזה גם לענייני נזיקין - כפי שלמדנו במסכתנו בדף פז. שהאשה הנשואה פטורה מתשלומי נזיקין ("פגיעתה רעה") כל עוד היא תחת בעלה, כיון שאין לה ממה לשלם כי מעשה ידיה לבעלה.

לגבי צדקה, כבר בראשונים אנחנו מוצאים פתחים להתיר לקבל ממנה. הראב"ן בסוגייתנו כתב, שהיא רשאית לתת אפ' ממון מרובה משום שהיא כנושאת ונותנת בנכסי בעלה. המהרש"ל כותב שכך הדין אם האשה 'מחייה את בעלה' אך בלבד שהבעל לא מוחה במפורש, ו'בכל לפי העניין והסיבה. ערוך השולחן מביא את הסברה הזו, שאשה שעובדת מחוץ לביתה אין מעשה ידיה לבעלה משום שזה כמו שדחקה עצמה ועבדה יותר, ובאופן כזה הגמ' אומרת שמעשה ידיה לעצמה. אומנם, למעשה חשש להכריע כך באופן גמור, וסמך על זה רק לעניין צדקה, ולא לשאר דברים.

אומנם, בימינו שנשים עובדות הרבה שעות ומרוויחות הרבה, ומבנה המשפחה השתנה פוסקים רבים סבורים שהאשה נחשבת כבעלת ממון, הן לעניין צדקה, והן לענייני נזיקין, מכמה סיבות:
יש אומרים, שבעקבות חוק יחסי ממון, נוצר מצב של מנהג המדינה שכל הבא להתחתן עשה כן על דעת שיתוף הנכסים (אין זה מצד קיום החוק אלא אומנדא בכוונת הזוגות המתחתנים, שהרי, מבחינת החוק השותפות חלה רק במועד פירוק הנשואין, אבל החוק ייצר כוונת שיתוף במועד הנישואין וזה הפך למנהג המדינה). יש שאומרים ששיתוף חשבונות הבנק, הדירה וכו' מהווים ראיה על כוונת שיתוף, ובאופן שכזה הם נחשבים שותפים בכל הממון ללא קשר לכמה כל אחד מרויח. דעה שלישית אומרת, שכל אשה העובדת מחוץ לבית, נחשבת להעדפה שע"י הדחק, והממון שייך לה.

במעשה הנדון, לפי שתי הסברות הראשונות, בהוצאה גדולה האשה צריכה להיוועץ עם בעלה, כיון שהם שותפים. ולפי הסברה השלישית יתכן שהיא יכולה לתת על דעת עצמה.

מבוסס על מקרה מפסק דין: מתנות שניתנו מחיים למי שאינו ראוי לירושה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר