סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתצד ע"איז אייר תשפ"ג09:11שבת צד. / ‏דניאלראובן
אָמַר רַב זְבִיד מִשְּׁמֵיהּ דְּרָבָא אַף אֲנַן נָמֵי תְּנֵינָא הָיָה יוֹשֵׁב עַל גַּבֵּי הַמִּטָּה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַמִּטָּה טְמֵאוֹת מִפְּנֵי שֶׁאֵינָהּ יְכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְרַבִּי שִׁמְעוֹן מְטַהֵר הָיָה רוֹכֵב עַל גַּבֵּי בְּהֵמָה וְאַרְבַּע טַלִּיּוֹת תַּחַת רַגְלֵי הַבְּהֵמָה טְהוֹרוֹת מִפְּנֵי שֶׁיְּכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ וְאַמַּאי הָא קָמְסַיַּיעַ בַּהֲדֵי הֲדָדֵי לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ אָמַר רַב יְהוּדָה מִדִּיסְקַרְתָּא לְעוֹלָם אֵימָא לָךְ מְסַיֵּיעַ יֵשׁ בּוֹ מַמָּשׁ וְשָׁאנֵי הָכָא דְּעָקְרָה לַהּ לִגְמָרֵי וְכֵיוָן דְּזִימְנִין עָקְרָה הָא וְזִימְנִין עָקְרָה הָא לֶיהֱוֵי כְּזָב הַמִּתְהַפֵּךְ מִי לָא תְּנַן זָב שֶׁהָיָה מוּטָּל עַל חֲמִשָּׁה סַפְסָלִין אוֹ עַל חָמֵשׁ פּוּנְדָּאוֹת לְאוֹרְכָּן טְמֵאִים לְרׇחְבָּן טְהוֹרִין יָשֵׁן סָפֵק מִתְהַפֵּךְ עֲלֵיהֶן טְמֵאִין אֶלָּא לָאו מִשּׁוּם דְּאָמְרִינַן מְסַיֵּיעַ אֵין בּוֹ מַמָּשׁ.

הגמרא מביאה הוכחה ש"מסייע אין בו ממש" ממקרה שזב ישב על בהמה, ומתחת לארבעת רגליה היו טליות - ושם הדין שטליות אלו טהורות.

הגמרא מסבירה את ההיגיון שעומד מאחורי הדבר: "מִפְּנֵי שֶׁיְּכוֹלָה לַעֲמוֹד עַל שָׁלֹשׁ" - הכוונה היא: שאם נצביע על כל רגל ורגל מהרגליים בשעה שהזב יושב שם, ניתן לתלות ולומר שרגל זו לא סוחבת את הזב לגמרי, אלא רק מסייעת, ומיכיון שכל רגל יכול להיות הרגל הזו - הטליות טהורות.

שואלת הגמרא: הרי סוף סוף - אם נצביע על כל רגל ורגל בשעה שהזב שם - נהיה חייבים לומר שרגל זו (אולי לא עיקרית אבל לכל הפחות רגל זו) מסייעת, ואם כן לכל רגל יש תפקיד משמעותי מסחיבת הזב, ואם כן הטליות צריכות להיות טמאות.
ומזה שהדין לא ככה, יש הוכח שמסייע אין בו ממש.

מגיע רב יהודה מדיסקרתא, ומנסה לדחות את הוכחת הגמרא:
הוא אומר שמכאן אין ראיה שמסייע אין בו ממש, אלא הסיבה שכאן הטליות טהורות - זה בגלל שאם נצביע על כל רגל ורגל מתי שהזב נמצא על הבהמה,
נוכל לתלות ולומר שרגל זו היא רגל שכלל לא סוחבת את משקל הזב (כי הרגל הרביעית היא לגמרי לא נצרכת), ולכן הטליות טהורות.

דוחה הגמרא:
לפי זה, כאשר מצביעים על כל רגל ורגל בשעה שהזב יושב על הבהמה, יש לנו ספק האם מדובר ברגל שסוחבת את הזב או לא,
ויש הוכחה מהמשנה בזבים, שמתי שיש ספק האם משהו סחב את הזב - מטמאים מספק.
ואם כן, אז כל רגל ורגל נידונת כרגל שסחבה את הזב מספק.
כיצד, אם כן, הדין הוא שכל הטליות טהורות? לכן צריך לומר שדברי רב יהודה מדיסקרתא נידחים.

כעת שאלתי:

אכן דברי רב יהודה מדיסקרתא נידחים, אך גם דברי הגמרא נידחים לפי דברי המשנה מזבים (!).

הרי אם נצביע על כל רגל ורגל, יש לנו ספק, האם מדובר ברגל הרביעית שהיא רק "מסייעת" או האם מדובר ברגל שסוחבת את הזב בוודאות.
ולכאורה אמרנו שכאשר יש ספק האם הזב נשען על משהו או לא - מטמאין!
ואם כן קשה, איך זה שהטליות מתחת לרגלי הבהמה טהורות?!

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר