בדף של היום,
וּתְפִלָּה בְּכׇל לָשׁוֹן? וְהָאָמַר רַב יְהוּדָה "לְעוֹלָם אַל יִשְׁאַל אָדָם צְרָכָיו בִּלְשׁוֹן אֲרָמִית דְּאָמַר רַבִּי יוֹחָנָן כׇּל הַשּׁוֹאֵל צְרָכָיו בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי אֵין מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת נִזְקָקִין לוֹ לְפִי שֶׁאֵין מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַכִּירִין בִּלְשׁוֹן אֲרַמִּי"?
לָא קַשְׁיָא הָא בְּיָחִיד הָא בְּצִבּוּר.
ופירש רש"י
יחיד. צריך שיסייעוהו מלאכי השרת. ציבור לא צריכי להו דכתיב (איוב לו) הן אל כביר לא ימאס אינו מואס בתפלתן של רבים:
העיר על זה רעק"א
ע' בספר "בתי כהונה" ח"ב בית אבות דף ל' ע"א
ההפניה היא לספר "בית אבות" של הרב יצחק בן יהודה הכהן רפפורט מירושלים. הספר נדפס באזמיר תקי"ד.
לפניכם שני לינקים:
-
לגירסת ה- beta של hebrewbooks,
-
ולגירסה הרגילהתמצית דבריו:
שאלת מהר"י רוזאניס (המשנה למלך היה ר' יהודה רוזאניס. אולי זה הוא?)
הדיון על תפילה בארמית נמצאת גם במסכת שבת י"ב ע"א לגבי חולה. ושם ענו "שאני חולה ששכינה עימו". ואי לכך - הרי גם לגבי ציבור נאמר ששכינה עמהם, במסכת ברכות, א"כ למה כתב רש"י שציבור לא צריכים למלאך בגלל שהקב"ה אינו מואס בתפילת רבים, היה יכול לומר יותר מזה, שציבור שכינה עמהם?!
שאלת ה"בתי כהונה": אם אצלנו אומר רש"י שיחיד צריך מליץ - א"כ מה מועיל לחולה - שם בשבת י"ב - ששכינה עימו, הרי בכ"ז יצטרך מליץ?!
תשובתו:
המתפלל צריך עזרה בשני דברים: צריך להכניס התפילה לפני הקב"ה, וצריך מליץ שיליץ בעדו.
המקשן אצלנו סבר שגם ציבור צריך את מלאכי השרת, שיליצו עליהם. ועל זה ענה תרצן שציבור אינם צריכים משום אל כביר לא ימאס. אבל לעניין הכנסת התפילה - ידוע שאינם צריכים כי שכינה עמהם.
בהמשך הוא שולח לעיין בספר "תמים דעים" סי' קפד.
להראב"ד בעל ההשגות.
קראו כאן