סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתסט ע"בכב תמוז תשפ"ב17:06איך החת"ס יסתדר עם הגמרא? / ‏דניאלראובן
"וְאָמַר אַבָּיֵי הַכֹּל מוֹדִים בִּתְרוּמָה שֶׁאֵין חַיָּיבִין עָלֶיהָ חוֹמֶשׁ עַד שֶׁיִּשְׁגּוֹג בְּלָאו שֶׁבָּהּ הַכֹּל מוֹדִים מַאן רַבִּי יוֹחָנָן פְּשִׁיטָא כִּי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן הֵיכָא דְּאִיכָּא כָּרֵת הֵיכָא דְּלֵיכָּא כָּרֵת לָא מַהוּ דְּתֵימָא מִיתָה בִּמְקוֹם כָּרֵת עוֹמֶדֶת וְכִי שָׁגַג בְּמִיתָה נָמֵי לִיחַיַּיב קָא מַשְׁמַע לַן רָבָא אָמַר מִיתָה בִּמְקוֹם כָּרֵת עוֹמֶדֶת וְחוֹמֶשׁ בִּמְקוֹם קׇרְבָּן קָאֵי".

רבי יוחנן סובר שאם אדם עבר על לאו מהתורה במזיד, אך לא יודע שיש בעבירה זו כרת - הוא מוגדר כשוגג.
החת"ס מסביר שהסברא היא, שאם היה יודע שיש כאן כרת - מסתבר שהיה נמנע.
א"כ הוא מוגדר כשוגג, כי לא היה מודע לחומרת מעשיו.

הגמרא כעת מביאה דוגמא למקרה שבו ר' יוחנן יסכים שמספיק שהאדם מזיד בלאו בלבד, והוא מוגדר כמזיד, אפילו שהוא לא היה מודע שבעבירה זו יש מיתה בידי שמיים - הוא עדיין מוגדר מזיד.

השאלה שלי היא:
הרי לכאורה זה דבר שכנראה היה מרתיע אותו - והיה נמנע מעשיית העבירה אם היה מודע לעונש הכבד הזה, לפי סברת החתם סופר - הוא צריך להיות מוגדר כשוגג?

וביתר חידוד: מה ההבדל המהותי בין כרת למיתה בידי שמיים?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר