var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=90528;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("90528","0","שאלה עקרונית","14/06/21 13:20","ד תמוז","תשפ"א","13:20","יגאל אמיתי","אני מחפש תשובה ושיטה בעניין סדר המשניות וחלוקתם בפרקים השונים - ולא מוצא.

אסביר את דבריי: לכל פרק בש"ס משניות יש גודל ממוצע: 12-9 משניות.
ההיגיון והסדר אומרים שכל נושא יהיה מרוכז ביחד, דהיינו בפרק אחד, או אם צריך בשניים או שלושה או ארבעה פרקים.
אין הגיון, לכאורה להתחיל נושא במשך פרק ושלושת-רבעי הפרק, ואז, לקראת סופו להתחיל נושא חדש - ולהמשיכו במלוא הפרק הבא. יותר הגיוני, לחבר את המשניות הנותרות בפרק הקודם - אל הפרק הבא.

דוגמאות, לא חסר:
במסכת ראש השנה דיני קידוש החודש נידונים בשני הםרקים הראשונים, ובמשנה הראשונה של פרק ג', ואז עוברים לדיני שופר בהמשך פרק ג' ובפרק ד.
במסכת פאה, דני הפאה נידונים בפרקים הראשון, השני, השלישי והרביעי - עד משנה י'. אז עוברים לדון בדיני לקט, במשך שתי משניות והמשכם בפרק הבא, פרק ה' (עד משנהו').
מסכת שבת מלאה בדוגמאות.

שאלתי: האם יש מי שדן בכך, מדוע דווקא הסדר הזה, מדוע לא "איחדו" פרקים לנושא אחד תוך גריעת משניות מפרק אחד וחיבורן לפרק שכולו עוסק בנושא זה ועוד.

","543","","1048","True","True","False","","439","147.237.70.107","0","0","יומא|סד ע"א",""),new Message("90531","90528","שאלה מעניינת (ומוכרת)","14/06/21 14:41","ד תמוז","תשפ"א","14:41","אביגדור","נוצר רושם (אא"כ יהיה למישהו הסבר אחר) שהמשניות של כל המסכת היו בתחילה ברצף, ולאחר מכן חילקו אותם לפרקים, כאשר לא תמיד החלוקה מתאימה לגמרי לחלוקת הנושאים (אבל בד"כ כן).
זה אולי קצת מתמיה. אבל באותה מידה קצת מתמיה למה כשהסבוראים חילקו את הפרקים למשניות, הם לא חילקו את פרק אחרון בברכות, פרק חמישי בסוטה ופרק ראשון בסנהדרין.","571","","1048","True","True","False","","83","95.86.89.211","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90532","90528","התיחסות","14/06/21 14:55","ד תמוז","תשפ"א","14:55","אור חדש","לשאלה היותר כללית של סידור המסכתות
משאלה כללית זו תוכל לדעתי לגזור גם תשובה לשאלה היותר פרטית של חלוקת המשניות לפרקים","458","","1048","True","True","False","","86","147.236.159.194","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90533","90528","לגבי שאלתך על מס' ר"ה","14/06/21 16:05","ד תמוז","תשפ"א","16:05","הראל","ראה אשר ליקטתי פה.","46","","1048","True","True","False","","191","95.86.93.52","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90534","90531","לגבי הרושם שנוצר אצלך","14/06/21 16:06","ד תמוז","תשפ"א","16:06","הראל","כך כתב באגרת רב שרירא גאון (תרגום עברי, סדרן של המסכתות אות לא):

אבל ההלכות [=המשניות] והפרקים של כל מסכת ומסכת כך סדרן רבי זה אחר זה (...)","46","","1048","True","True","False","","195","95.86.93.52","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90537","90536","כדאי לבדוק שוב","14/06/21 21:14","ד תמוז","תשפ"א","21:14","אביגדור","ממה שידוע לי, בבבלי הסבוראים חילקו.
בהקדמה לירושלמי של מהרש סיריליאו ד"ה ולפי, כתב שיתכן שחילק רבינו שמואל הנגיד, מראשוני הראשונים.
כמו"כ אתה יכול לבדוק בקלות בפרויקט הכי גרסינן ולראות שחלוקת המשניות בבבלי היתה כבר בכ"י מינכן, פריס, אוקספורד (לפני דפוס ונציה).
בירושלמי חילקו בתקופת האחרונים בדפוס זיטומיר (וכן בדפוסים נוספים שקדמו לו, אבל הם לא היו על כל השס)","571","","1048","True","True","False","","78","95.86.89.211","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90545","90537","כמה דעות בעניין","15/06/21 10:58","ה תמוז","תשפ"א","10:58","אביגדור","מתוך אורשת א-09
https://orot.ac.il/%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%AA%D7%94-%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%A7%D7%94-%D7%9C%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA#_ftnref11

תולדות חלוקת הפרקים למשניות

לדעת אפשטיין "החלוקה למשניות קדומה וכבר הייתה בעיקרה לפני הירושלמי והבבלי".[5] לעומתו וויס[6] וליפשיץ[7] טוענים שהיא מאוחרת. וויס לא פירש את דעתו, ואילו ליפשיץ טען שהחלוקה למשניות נעשתה בידי הסבוראים. תפקידה של החלוקה היה בעיקר דידקטי – "לאפשר הפסקות בתוך הלימוד".[8] סיבה נטולת משמעות תוכנית זו, הביאה לכך שלא פעם היא נעשתה "בלי לשים לב לעניין".[9]מבחינה מעשית החלוקה נוצרה על ידי רווחים בין המשניות השונות או על ידי עיגול קטן,[10] דבר שיכול היה בקלות להוביל לטעויות ובלבולים. רק בשלב מאוחר יותר נוסף הסימון של משניות על ידי אותיות.

שני דברים אלה, חלוקה נטולת משמעות תוכנית וצורת סימון לא בולטת, הובילו לכך שהחלוקה לא נשמרה במלואה. עדות לכך ניתן למצוא בשעה שמשווים את החלוקה בין כתבי היד השונים של המשנה, וכן בהשוואה בין המשנה בשישה סדרי משנה ובין צורת הופעתה בתלמוד הבבלי או בתלמוד הירושלמי.[11]","571","","1047","True","True","False","","64","95.86.89.211","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90660","90538","דבר ראשון אני מודה בטעותי","17/06/21 14:45","ז תמוז","תשפ"א","14:45","אביגדור","אתה צודק שחלוקת המשניות שבגמרא המקובלת היום היא מאוחרת יחסית (טעיתי בעניין כת"י מינכן כי הסתכלתי ב"הכי גרסינן" ושם הם הזיזו את המשניות למקומן המקובל היום רק לצורך ההשוואה).

אבל נקודה אחת. פחות מסתבר לי שמי שחילק זה עובד בדפוס ונציה. הרי ממש באותן שנים דפוס ונציה הדפיס את הירושלמי ושם לא חילק אלא השאיר את המשניות בתחילת כל פרק (ויש לדחות).
כיוון שהכתב יד שעליו מבוסס דפוס ונציה לא הגיע לידינו, וכיוון שהיו חלוקות שונות בכתבי יד שונים, מסתבר יותר שבאותו כתב יד שעליו מבוסס דפוס ונציה, היתה חלוקה כזו.","571","","1045","True","True","False","","91","95.86.89.211","0","90528","יומא|סד ע"א",""),new Message("90551","90546","כדאי לבדוק","15/06/21 18:12","ה תמוז","תשפ"א","18:12","אור חדש","בהודעה שפתחה את האשכול מה הנושא שעליו מדברים לפני שמחליטים מי מבלבל","458","","1047","True","True","False","","74","77.139.145.160","0","90528","יומא|סד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);