var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=80622;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("80622","0","הסומך גאולה לתפילה של ערבית","26/09/20 22:41","ח תשרי","תשפ"א","22:41","נקדימון","הגמרא מביאה מחלוקת ר׳ יוחנן וריב"ל לעניין סמיכת גאולה לתפילה ערבית. לר"י צריך לסמוך, לריב"ל לא צריך.
בבירור נקודת המחלוקת עונה הגמרא על דרך הסברא ועל דרך הפסוק.

א. בסברא: ר"י סובר שמאורתא חשיב גאולה ולכן יש לסמוך גם אז, ואילו לריב"ל לא חשיב עד הבוקר. ולא ברור למה הוא פוסק להקדים ערבית, הרי סו"ס אין לו סברא מחייבת להקדים ק"ש אז למה לא? למה על הדרך הזו הוא נוקט מחלוקת למעשה? לכאורה לשיטתו בסברא זה לא משנה, וכי יש איסור לסמוך אפילו אם נאמר שלא הייתה גאולה מאורתא?!

ב. בפסוק: שניהם לומדים היקש ולשניהם מקיש שכיבה לקימה. לר"י כשם שבבוקר זה ק"ש ואח"כ תפילה אז כך גם בערבית. ולריב"ל כשם שבבוקר ק"ש סמוך למיטתו אז כך גם בערבית.
המהלך של ר"י הגיוני שהרי לכולי עלמא יש לסמוך גאולה לתפילה של שחרית, והסדר הזה הוא מהותי, ואז בא ההיקש ומלמד שאף בערבית יש לעשות כן, וזה גם מתיישב יפה עם הסברא שלו.
המהלך של ריב"ל לא מובן לי. הרי גם לשיטתו בבוקר צריך לסמוך גאולה לתפילה (וראו רש"י ד"ה זה הסומך בשביל מקור) שהרי זה לכ"ע, ואעפכ הוא לא נוקט את זה כדבר המהותי להקיש לערבית. אלא מה הוא נוקט? את העובדה שק"ש סמוכה למיטתו, אבל זה הרי בסיס מופרך כי זה תופעת לוואי של החובה לסמוך גאולה לתפילה - זה כמו שתהיה חובה לאכול תפוח ואז תפוז בגלל ערכם התזונאי, ומזה נבוא להקיש שצריך להקדים צבע ירוק לצבע כתום, והרי ההקדמה הזו היא מקרית לחלוטין!! איך עולה על הדעת להקיש דבר כזה? זו שאלתי על ריב"ל, ואיני יודע היכן לחפש תשובה לדבר.

אשמח לתשובות או למקורות. אני לא יודע איפה לחפש.
תבורכו!","1191","","1316","True","True","False","","523","37.60.47.101","0","0","ברכות|ד ע"ב",""),new Message("80624","80622","יש על כך כמה תירוצים באחרונים","26/09/20 23:00","ח תשרי","תשפ"א","23:00","הראל","תירוץ מספר חדש האביב (הרב אליעזר פאפו) - ראה בתמונה המצורפת.

וראה ב"מפרשי האוצר" (פתוח בימים אלו בחינם) - תירוצים נוספים שיש במפרשים.","46","png","1316","True","True","False","","379","212.76.121.162","0","80622","ברכות|ד ע"ב","0-png"),new Message("80678","80622","ראה","29/09/20 18:52","יא תשרי","תשפ"א","18:52","אור חדש","באשכול שכאן","458","","1313","True","True","False","","93","77.139.145.160","0","80622","ברכות|ד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);