var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=6609;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("6609","0","בירכת הטוב והמטיב","26/01/11 13:14","כא שבט","תשע"א","13:14","דוד כוכב","למה בירכתי עכשיו ברוך ה'! הטוב והמטיב.","125","","4846","True","True","False","","1103","212.76.114.46","0","0","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6610","6609","מזל טוב סבא! ","26/01/11 13:25","כא שבט","תשע"א","13:25","לינקוש","נכד ראשון?","58","","4846","True","True","False","","167","77.126.49.130","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6612","6609","מזל טוב, אבל הביה"ל צודק בדעת הרשב"א","26/01/11 14:13","כא שבט","תשע"א","14:13","משיב מאורות דף היומי","א. לשון הרשב"א שהוא כירך האב והאם. ומדת כל אדם תאבין לו ליורשן". לכא' כוונת הרשב"א בירושת קרובים, היא דווקא לגבי לברך על בן ולא על יורש, אחר, הגע בעצמך, אם נולד לו אח או דוד או נין הראוי ליורשו, יברך הטוב והמטיב? ובש"ס אמרו דווקא בן ולא נכד או נין או קרוב אחר.

ב. לשון הרשב"א, חדא: דהוה להו חוטרא לידה ומרא לקבורה. הוא גם כן דווקא בבן, וכן הוא בש"ס דווקא על בן, ולא על נכד דאם כן אין לדבר סוף.

ג. לכן הביה"ל נוקט שהרשב"א חולק גם בלידת בן הבן, ולדעת הרשב"א ברכתו לבטלה.","142","","4846","True","True","False","","306","85.130.130.141","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6613","6609","מזל טוב!!!","26/01/11 14:24","כא שבט","תשע"א","14:24","student","","177","","4846","False","True","False","","109","81.218.186.106","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6615","6609","מזל טוב!","26/01/11 15:34","כא שבט","תשע"א","15:34","מתפעל","שתזכה לברך ברכה זו הרבה פעמים, אמן.","148","","4846","True","True","False","","168","213.8.188.152","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6623","6609","מזל טוב, והרבה נחת יהודי...","26/01/11 20:18","כא שבט","תשע"א","20:18","נחמן","","182","","4846","False","True","False","","128","85.130.130.141","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6629","6609","מזל טוב!","26/01/11 21:43","כא שבט","תשע"א","21:43","ברוך","ויתקיים בכם מימרתו של ריב"ל:
"כל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מהר סיני שנאמר והודעתם לבניך ולבני בניך וסמיך ליה יום אשר עמדת לפני ה' א-להיך בחורב"","86","","4846","True","True","False","","242","87.68.70.51","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6633","6609","ברכות על ראשכם!","26/01/11 23:20","כא שבט","תשע"א","23:20","Almuaddib","","107","","4846","False","True","False","","257","84.228.125.12","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6636","6609","חן חן לכל המברכים! שמחות ישכנו בנויכם!","27/01/11 00:36","כב שבט","תשע"א","00:36","דוד כוכב","","125","","4845","False","True","False","","152","212.76.114.46","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6611","6610","כן","26/01/11 13:27","כא שבט","תשע"א","13:27","דוד כוכב","","125","","4846","False","True","False","","137","212.76.114.46","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6614","6612","בטח לא לבטלה","26/01/11 14:29","כא שבט","תשע"א","14:29","עציוני","אפשר לדון ולהתפלפל אם יש חובת ברכה או לא, אבל לא ניתן לטעון שזו ברכה לבטלה. הברכה תוקנה על מאורע משמח ואם אדם חש שמחה הוא יכול לברך ללא חשש בשם ומלכות.","159","","4846","True","True","False","","263","132.70.40.183","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6637","6612","מה אומר הבה"ל","27/01/11 02:01","כב שבט","תשע"א","02:01","דוד כוכב","א. כמו שכתבת, רק לכאורה כוונת הרשב"א היא רק על בן, אך באמת הכלל הנקוט בידנו "זיל בתר טעמא", כמו שכתב הביאור הלכה כאן: "ובהני שזכר הספר חסידים לא שייך טעם זה" - לאמור: אם שייך הטעם - היינו הך, ואם לא שייך הטעם - לא יהא הדין כן. וכלשון הגמרא במסכת בבא בתרא דף קל ע"ב: "והא כל התורה כולה דמויי מדמינן לה".

הטעם שפשיטא לך שמי שנולד לו אח או דוד אינו מברך, הוא משום שאינו שמח, ואכן הכל תלוי בראש וראשונה בשמחתו לקיום גדר "בשורות טובות".
גם יש חילוק גדול בין אח ודוד לבין הא דתניא (מסכת יבמות דף סב ע"ב) בני בנים הרי הן כבנים, ולמדו זאת שם מהמקרא. ובעניין ירושה דקיימינן בה אמרו להדיא במסכת בבא בתרא דף קנט ע"א, שהנכד יורש ישירות מהסב ולא דרך האב, דכתיב (תהלים מה, יז) תַּחַת אֲבֹתֶיךָ יִהְיוּ בָנֶיךָ.

בש"ס אמנם אמרו "בן", אבל לא אמרו דוקא בן, ולא אמרו שלא נכד או נין או קרוב אחר, אלא כדרך הש"ס הביאו דוגמא. תדע, שהביאור הלכה לא הביא מזה ראיה נגד הספר חסידים והאליה רבה, אלא רק דק בטעם הרשב"א.

ב. היכן בש"ס חוטרא לידה הוא דוקא בבן?
אדרבה, בחידושי הריטב"א מסכת יבמות דף סה ע"ב:
"והוא שאין לה שום ולד ואפילו חד, וי"א דאפילו בשיש לה בת נמי חשיב דאית לה חוטרא לידה ומרא לקבורה".
וכ"כ בשו"ת רדב"ז חלק ג סימן תקעה:
"תשובה: אין כופין אותו ואפילו אין לה אלא בת אחת סגי דהא אית לה חוטרא לידה ומרא לקבורה".
ובהמשך כתב להדיא גם לעניין נכדים:
"והה"נ אם יש לה בני בנים או בנות בנים או בני בנות או בנות בנות שאין לה שוב טענה בעינא חוטרא וכו' דהא אית לה ומק"ו דפריה ורביה אתי דאם האיש שהוא מצווה על פריה ורביה בני בנים הרי הם כבנים כ"ש לאשה דלא מצווה אלא שבאת מצד ומחמת טענה כל שהוא. דבני בנים הרי הם כבנים".
ובאשר לטענה שאין לדבר סוף - הסוף הוא כאשר אינו שמח, כדברי הספר חסידים.

ג. הביה"ל לא כתב להדיא שהרשב"א חולק גם בלידת בן הבן, אלא כתב שהרשב"א חולק במקום שלא שייך טעמו. הא במקום ששייך טעמו אינו חולק. וגם לו היה בזה ספק, הכלל הוא דאפושי פלוגתא לא מפשינן, וכיון שלרמב"ם ס"ח וא"ר ודאי מברך, אין להרבות מחלוקת ולומר שהרשב"א או הבה"ל חולקים.

וגם באותם שהרשב"א חלק בהם, מדבריו עולה שמברך שהחיינו. ובביאור הלכה סימן רכג ד"ה 'שהיא טובה' כתב מסברה שברכת שהחיינו במקום הטוב והמטיב אינה לבטלה. ויש סברה לומר שגם בברכת הטוב והמטיב יצא ידי חובת שהחיינו, שהרי סוף סוף הודה, ורק הכפילות שבמילת "והמטיב" אינה צריכה, שהרי אין הפרש בין שהחיינו להטוב והמטיב אלא שזו כשהוא יחיד וזו כשאחר עמו.

וראה בשולחן ערוך הרב בלוח ברכת הנהנין פרק יא סעיף כג ובסדר ברכת הנהנין פרק יב סעיף ז:
"על שמועות טובות בין שהיא טובת רבים בין שהיא טובת יחיד כל שלבו שמח בטובתו כגון שהוא אביו או רבו או רעו אשר כנפשו מברך הטוב והמטיב הטוב לו ששימח לבבו והמטיב למי שנעשית לו הטובה".
מדבריו עולה להדיא שמברך הטוב והמטיב על שמחת בנו כשנולד לו בן.","125","","4845","True","True","False","","211","212.76.114.46","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6621","6614","לדעת הרשב"א, כן","26/01/11 19:51","כא שבט","תשע"א","19:51","משיב מאורות דף היומי","וכמו שהביא רד"כ בביה"ל בשם הרשב"א שלא לברך בשם ומלכות.

מי שרוצה לפסוק כמו הרמב"ם כמו התימנים, זה כבר משהו אחר...","142","","4846","True","True","False","","335","85.130.130.141","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6619","6615","כבוד הרב דוד, מזל טוב!!!","26/01/11 18:04","כא שבט","תשע"א","18:04","יאירה","","192","","4846","False","True","False","","191","212.76.124.208","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6630","6621","ברשב"א זה לא הכרחי","26/01/11 21:49","כא שבט","תשע"א","21:49","עציוני","ניתן להבין שהרשב"א מדבר על חיוב ברכה, ולא על הרשות לברך.

דברי הבי"הל "וטוב למעט בברכות אלה" הם חלק מגישה מסויימת בפסיקת הלכה, אשר נעשתה נפוצה יותר בדורות האחרונים ולי באופן אישי קשה להזדהות איתה, אך הדברים ארוכים ולא כאן מקומם.","159","","4846","True","True","False","","270","46.116.179.25","0","6609","ברכות|נט ע"ב",""),new Message("6641","6637","הבהרה לגבי חוטרא לידא (ב.)","27/01/11 08:01","כב שבט","תשע"א","08:01","משיב מאורות דף היומי","א. התכוונתי שטענת בעינא חוטרא לידא ומרא לקבורא, היא דווקא אם אין לה בן או בת. אם היה לה בן או בת, ורוצה עוד נכד, אינה יכולה לטעון טענה זו. גם להרדב"ז.

ב. א"א לחייב את הרשב"א לדעת הרדב"ז, אבל גם אם כן, אשה שיש לה נכד, לא יכולה לטעון בעינא חוטרא, אבל עדיין אין ראיה שהרשב"א בתשובה מתכוון גם לנכד כחוטרא לידא, אולי הוא מביא את זה רק לגבי בן.

ג. לגבי מ"ש באות א. וג. אני לא רואה צורך להשיב, כי הצדדים ברורים.","142","","4845","True","True","False","","319","85.130.130.141","0","6609","ברכות|נט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);