var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=64348;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("64348","0",""אסתר ניתנה לכתוב"","26/11/19 14:53","כח חשון","תש"פ","14:53","א1נ2ל3","הגמרא במסכת יומא (כט.) אומרת: "א''ר אסי למה נמשלה אסתר לשחר לומר לך מה שחר סוף כל הלילה אף אסתר סוף כל הנסים והא איכא חנוכה, ניתנה לכתוב קא אמרינן הניחא למאן דאמר אסתר ניתנה לכתוב אלא למאן דאמר אסתר לא ניתנה לכתוב מאי איכא למימר..."
ומביא בעל ה'דף על הדף' : " בקדושת לוי (קדושה שני' לחנוכה) ביאר בזה דלכן לא נתנה חנוכה לכתוב, דהנה הטבע הוא בעצם משועבד לתורה, ואכן בימי מרדכי ואסתר נעשה נס עפ"י דרך הטבע בלי שום פעולה מצדם, כמוש"נ בלילה ההוא נדדה שנת המלך, כי כן ראוי להיות שע"י הטבע יהי' אך טוב לישראל שבשבילם נברא העולם. אולם בימי חנוכה הוצרכו לצאת למלחמה, ונצחו למעלה מדרך הטבע, ולכן אנו קוראין את המגילה בפורים כדי להמשיך אותה דרך שהטבע תעשה את פעולתה לצורך ישראל, משא"כ בנס חנוכה" עכ"ל.

ויש להקשות שהרי היו ניסים שמעל לטבע ונכתבו. לדוגמה, פסח היה מעל לטבע שכן מעולם לא יצא עבד ממצריים, וכן קריעת ים סוף, הטבעת המצרים ופליטת השלל. כמו"כ כל השהות במדבר הייתה נס. ואם כן למה נכתבו שהרי בעל 'קדושת הלוי' אומר שמפני שנס חנוכה היה מעל לטבע לא נכתב?
אשמח לתשובה.","804","","1621","True","True","False","","642","37.60.47.146","0","0","יומא|כט ע"א",""),new Message("64353","64348","נראה דמיירי רק אחר חורבן בית ראשון","26/11/19 19:41","כח חשון","תש"פ","19:41","דוד כוכב","","125","","1621","False","True","False","","186","95.86.72.190","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64377","64353","מהיכן?","28/11/19 16:51","ל חשון","תש"פ","16:51","א1נ2ל3","מהיכן נוכל להבין שמיירי רק אחר בית ראשון?","804","","1619","True","True","False","","46","37.60.47.136","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64379","64377","בתולדות עם ישראל היו תקופות תקופות","28/11/19 18:54","ל חשון","תש"פ","18:54","דוד כוכב","(שמואל א ג, א) וּדְבַר ה' הָיָה יָקָר בַּיָּמִים הָהֵם, אֵין חָזוֹן נִפְרָץ.

בתולדות עם ישראל היו תקופות שונות.
בעת הקדומה, פשיטא שהיו ניסים רבים שנכתבו לדורות, למען דעת ישראל והגוים את ה'.
(שמות ז, ד-ה) וְהוֹצֵאתִי אֶת צִבְאֹתַי אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בִּשְׁפָטִים גְּדֹלִים. וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה'.","125","","1619","True","True","False","","176","95.86.104.163","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64382","64379","[ללא נושא]","28/11/19 20:56","ל חשון","תש"פ","20:56","א1נ2ל3","ומאוחר יותר לא היה צורך ב"למען דעת כל עמי הארץ"?","804","","1619","True","True","False","","62","37.60.47.101","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64387","64382","לא, מי שלא למד מהמקרא, גם לא ילמד מעתה","28/11/19 23:42","ל חשון","תש"פ","23:42","דוד כוכב","","125","","1619","False","True","False","","169","95.86.104.163","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64393","64387","[ללא נושא]","29/11/19 11:57","א כסלו","תש"פ","11:57","א1נ2ל3","תודה רבה, תזכו למצוות.
יש לזה מקור בספרים?","804","","1618","True","True","False","","65","37.60.47.101","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64402","64393","לא ידוע לי","01/12/19 00:01","ג כסלו","תש"פ","00:01","דוד כוכב","","125","","1616","False","True","False","","154","95.86.104.163","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64403","64393","לא שייך בזה מקור","01/12/19 10:51","ג כסלו","תש"פ","10:51","אור חדש","הרי התרוץ שנכתב לעיל אינו כלל טענה חדשה הזקוקה לביסוס אלא עניין אחר יש כאן, ואסביר:

בכל דיון הגיוני ובתושב"ע בפרט יש שני סוגי טענות א- אכסיומה ב- הסק לוגי שנסמך על אכסיומות או על הסקים שהוסקו מהנ"ל או שהוכחו באחת מדרכי הראיות הקבילות

המקובל בתושב"ע שכל טיעון שאינו נסמך על מקרא או על הלל"מ נצרך לביסוס וראיה (וכפי שביקשת בהודעתך הראשית לקבל הסבר למקור החלוקה של כתיבת הניסים)

התרוץ שקיבלת טען 'מה שנכתב נכתב כי כתבו אותו ומה שלא נכתב לא נכתב כי כבר לא כתבו יותר'
כלומר זה בא לבסס את התזה שעליה שאלת למקורה בתור אכסיומה שלא זקוקה לביסוס נוסף, כמובן שאם אתה מקבל שיש אכסיומות שנאמרות ע"י אמוראים אז כבר לא שייך לשאול מה המקור לכזה דבר, זה פשוט אמת כי זה אמת מוסכמת

אולם אם הטיעון הנ"ל נראה לך לא מספק המשך לחפש תשובה אחרת שתניח דעתך

אני מכנה תרוצים מהמין שקיבלת ע"ש חידת ילדים ידועה 'אוכל הסלעים הגדול והירוק', מומלץ לשים לב לעניין, כיוון שהנטיה לקבל תרוץ לשאלה מטרידה לעתים מסתירה מאתנו שכלל לא קיבלנו תשובה אמיתית","458","","1616","True","True","False","","125","213.151.55.26","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64458","64403","תודה רבה.","03/12/19 13:55","ה כסלו","תש"פ","13:55","א1נ2ל3","","804","","1614","False","True","False","","33","37.60.47.146","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64471","64458","הערה נוספת","03/12/19 23:31","ה כסלו","תש"פ","23:31","אור חדש","למעשה חנוכה גם נכתבה
סמוך לארועי חנוכה נכתבה מגילת חנוכה (ספר מכבים הקדום) ויש בה דברי אמונה ובטחון בה' ולמעשה הינה הרבה יותר 'אמונית- דתית' (עד שיוסף בן מתתיהו מעיד, שבימי הבית הייתה בידי העם "מגילה של חשמונאים", שבה היו קוראים על מלחמותיהם של החשמונאים ועל ניצחונם) וזאת בניגוד למגילת אסתר שמקומה בכתבי הקודש אכן מפוקפק כדברי הגמ'

אם כן השאלה כאן למעשה איננה 'למה זה נכתב וזה לא' אלא 'למה זה נכלל בכ"ד ספרי התנ"ך וזה לא' ומכאן והלאה ניתן לדרוש (בהתבסס על נתונים אמיתיים)","458","","1614","True","True","False","","89","89.139.12.79","0","64348","יומא|כט ע"א",""),new Message("64486","64471","בכבוד","04/12/19 17:41","ו כסלו","תש"פ","17:41","א1נ2ל3","אשמח אם תמשיך ותדרוש...","804","","1613","True","True","False","","70","37.60.47.136","0","64348","יומא|כט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);